Czytasz dzięki

Ratunek dla najemców galerii? Sanacja

opublikowano: 19-11-2020, 15:08

Postępowanie sanacyjne pozwala wygasić nierentowne umowy najmu. To może uchronić wiele firm przed bankructwem.

Decyzja rządu o zamknięciu części sklepów w galeriach handlowych to wielki problem dla większości najemców takich obiektów. Jest to dla nich praktycznie lockdown, który w krótkim czasie może doprowadzić do niewypłacalności. Ratunkiem może być sanacja.

Rozwiązanie problemu
Rozwiązanie problemu
- Przedsiębiorcy nadmiernie obciążeni nierentownymi umowami najmu w galeriach handlowych powinni pomyśleć o sanacji – mówi Karol Tatara, radca prawny w kancelarii Tatara i Wspólnicy.

Głęboka restrukturyzacja

W czasie pandemii coraz więcej przedsiębiorców sięga po różne narzędzia restrukturyzacyjne. Wybór konkretnego postępowania bywa trudny i zależy od wielu czynników. Jeżeli jednak jednym z dominujących problemów danej firmy są wysokie czynsze w galeriach handlowych, zupełnie nieadekwatne do aktualnej sytuacji, to dobrym rozwiązaniem może być postępowanie sanacyjne.

- W obecnej sytuacji otwarcie postępowania sanacyjnego może pomóc najemcom w koniecznej renegocjacji warunków najmu z właścicielami centrów handlowych – przyznaje Maciej Knopek, doradca restrukturyzacyjny i wiceprezes zarządu firmy Alerion.

- Sanacja jest jedynym postępowaniem restrukturyzacyjnym, które pozwala na odstąpienie od nierentownych umów, w szczególności najmu, nawet jeżeli możliwość taka nie jest przewidziana w umowie z wynajmującym. To może bardzo poprawić sytuację i pozycję negocjacyjną dłużników, zwłaszcza w relacjach z dużymi podmiotami, jakimi są galerie i centra handlowe – wtóruje mu Karol Tatara, radca prawny w kancelarii Tatara i Wspólnicy.

Sanacja przewiduje również najdalej idącą ochronę przed egzekucją, także w odniesieniu do banków czy innych wierzycieli zabezpieczonych na majątku dłużnika.

- Postępowanie sanacyjne spośród wszystkich dostępnych sposobów restrukturyzacji najgłębiej ingeruje w struktury dłużnika. Trzeba je więc dobrze przemyśleć. Na pewno będzie to dobre rozwiązanie, gdy w grę wchodzi głębsza restrukturyzacja - również od strony stosunków prawno-pracowniczych czy właśnie związanych z różnego rodzaju umowami dwustronnymi – podkreśla Karol Tatara.

Jest sukces

Przykładem udanej restrukturyzacji najemcy galerii handlowej jest postępowanie sanacyjne Badury. W przypadku tej firmy wielu wynajmujących zgodziło się na zmianę niekorzystnych umów najmu albo ich przedterminowe rozwiązanie. Zarządcą była spółka Alerion, a przyjęty przez wierzycieli układ, przewidujący m.in. 90-procentową redukcję większości zobowiązań, został zatwierdzony przez sąd restrukturyzacyjny i oczekuje na uprawomocnienie.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

- Przykład Badury pokazuje, że dobra współpraca dłużnika z zarządcą w postępowaniu sanacyjnym może dać bardzo korzystne efekty w postaci skutecznej restrukturyzacji i uniknięcia upadłości najemcy – podsumowuje Maciej Knopek.

Dodaje, że spółka była zagrożona niewypłacalnością i niezłożenie wniosku o otwarcie sanacji najprawdopodobniej doprowadziłoby do jej niewypłacalności, a w konsekwencji upadłości.

- Z uwagi na obciążanie bagażem wielu nierentownych umów najmu tylko sanacja pozwalała na ich sprawne wygaszenie i tym samym uratowanie firmy przed bankructwem – mówi Maciej Knopek.

Trzeba jednak pamiętać, że sukces w przypadku sanacji to rzadkość.

- Wiele postępowań jest umarzanych przez sąd jeszcze przed głosowaniem nad układem – przyznaje Karol Tatara.

Jego zdaniem dla powodzenia tego procesu kluczowy jest odpowiednio wcześnie złożony wniosek do sądu o otwarcie postępowania. Natomiast po jego otwarciu liczy się dobra współpraca dłużnika z zarządcą i sędzią-komisarzem oraz zapewnienie bieżącego finansowania na czas przeprowadzenia sanacji.

Dwa sposoby

Alternatywą dla sanacji może być uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne, które wprowadziła Tarcza Antykryzysowa 4.0. Jest to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie i najczęstszy wybór przedsiębiorców, którzy szukają ratunku w naprawie. Co prawda uproszczona restrukturyzacja nie zawiera przepisów pozwalających na wygaszenie niekorzystnych umów, ale za to jest w dużej części pozasądowa.

- Ochrona przed egzekucją zależy w zasadzie od skutecznego obwieszczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, bo od dnia otwarcia uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego właściciel galerii nie może wypowiedzieć umowy najmu – mówi Karol Tatara.

Natomiast postępowanie sanacyjne najgłębiej ingeruje w sytuację dłużnika i w całości toczy się w sądzie. Oprócz możliwości wygaszenia nierentownych umów najmu, w jego przypadku zaletą jest także ułatwiona procedura redukcji zatrudnienia, podobnie jak w postępowaniu upadłościowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane