Rekomendacja na wagę złota

  • Marta Bellon
31-01-2016, 22:00

Pozytywne opinie skutecznie motywują do zakupu. Dorośli Polacy najchętniej dzielą się tymi, które dotyczą spraw ważkich.

Jeżeli Polak ma wydać więcej, to chce być pewien, że pieniędzy nie wyrzuci w błoto. Pyta więc o opinie najbliższe otoczenie, szuka rekomendacji w sieci. Temu zjawisku przyjrzała się Jolanta Tkaczyk, badaczka z Akademii Leona Koźmińskiego, zgłębiająca tajniki komunikacji nieformalnej. Dr Tkaczyk przepytała tysiąc konsumentów w wieku od 15 do 50 lat, którzy dokonali co najmniej jednego zakupu w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających badanie. 84 proc. uczestników badania przyznało, że poleciło komuś produkt lub usługę. Natomiast 46 proc. zadeklarowało, że zdarzyło im się kogoś zniechęcać do wydatku. Polacy najczęściej polecają wypróbowane produkty i usługi rodzinie, znajomym, przyjaciołom i sąsiadom. Rekomendacje dotyczą zazwyczaj filmów, restauracji, hoteli, usług medycznych i prawniczych. Negatywne opinie o produktach przekazują znajomym najczęściej osoby w wieku 35-50 lat.

— Zatem to osoby bardziej dojrzałe, gdy są niezadowolone z produktu, są bardziej skłonne do odradzania innym jego zakupu. Te negatywne opinie mają także zwykle większy zasięg od pozytywnych, choć zdecydowanie wolimy polecać produkty, niż zniechęcać do nich — tłumaczy Jolanta Tkaczyk.

Im bardziej badani są zaangażowani w zakup produktu, tym bardziej emocjonalnie podchodzą do rekomendacji.

— Poprzez zaangażowanie w zakup rozumiemy to, jak ważny jest on dla nas, jakie ma znaczenie dla naszego życia, zdrowia, rodziny. Chodzi tutaj także o jego wartość materialną — wyjaśnia dr Tkaczyk. Spośród produktów, których zakup z różnych przyczyn jest dla Polaków ważny, a więc najbardziej angażujący, badani najczęściej polecają sobie nawzajem usługi prawnicze. A odradzają kupno samochodu.

— Przy czym usługi są bardziej angażujące niż towary. Z usług prawnika, lekarza czy fryzjera możemy skorzystać jednorazowo i efekt jest jasny. Albo prawnik nam pomoże, albo wyzdrowiejemy, albo fryzura się uda, albo nie. Dlatego zakup usług jest dla nas ważniejszy, czyli bardziej angażujący — wyjaśnia autorka badań. Wiek jest bardzo istotnym czynnikiem decydującym o zaangażowaniu w zakup i rekomendowanie produktów. Widać to wyraźnie na przykładzie telefonów komórkowych. Im młodsi konsumenci, tym bardziej emocjonują się zakupem smartfona.

— Nowy sprzęt jest dla nich bardzo ważny, jego zakup wiąże się z dużym wydatkiem. Dla osoby dojrzałej kupno telefonu nie jest aż tak istotną sprawą. Młodsi konsumenci chętniej niż starsi polecają sobie potem konkretne modele smartfonów — tłumaczy Jolanta Tkaczyk. Z wielu przeprowadzonych badań wynika, że opinie znajomych traktowane są jako najbardziej wiarygodne źródło informacji przez ponad 60 proc. Polaków. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Rekomendacja na wagę złota