Rekordowa liczba pasażerów na katowickim lotnisku

opublikowano: 2004-11-10 15:59

Do końca października Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach odprawił ponad dwa razy tyle pasażerów, ile w całym ubiegłym roku. Zarząd lotniska spodziewa się, że w całym 2004 roku lotnisko odprawi łącznie ok. 600-630 tys. pasażerów. Na 2005 zakłada dalszy wzrost ruchu.

Pod względem ilości odprawianych pasażerów port jest obecnie drugim, po Krakowie, regionalnym lotniskiem w kraju.

"Do końca października odprawiliśmy już ok. 520 tys. pasażerów, wobec ponad 257 tys. osób w całym ubiegłym roku. Jesteśmy przekonani, że przyszłym roku nastąpi dalszy wzrost, choć zjawiska w ruchu lotniczym są tak dynamiczne, że trudno prognozować jego wielkość" - powiedział w środę PAP prezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Marek Mutke.

Tegoroczny wzrost liczby pasażerów to przede wszystkim efekt aktywności nowych przewoźników, uruchomienia nowych kierunków lotów oraz niższych cen biletów. Nadal rosną także przewozy czarterowe, m.in. dzięki programowi promocyjnemu "Latam z Katowic". Do końca października port odprawił ok. 130 tys. pasażerów lotów czarterowych, wobec 102 tys. w ubiegłym roku.

Rosnący ruch wymusił rozbudowę terminalu pasażerskiego, która zakończyła się w sierpniu. Dzięki powiększeniu terminalu, kosztem ok. 20 mln zł, jego przepustowość wzrosła z ok. 250 do 600 osób na godzinę, czyli do ok. 1,6 mln pasażerów rocznie. Oznacza to możliwość sprawnego odprawienia pasażerów trzech dużych samolotów w krótkim czasie. W planach jest kolejna rozbudowa terminalu kosztem ok. 70 mln zł.

Przebywający w środę w Katowicach wiceminister infrastruktury Jan Kurylczyk ocenił, że lotniska w Pyrzowicach i Gdańsku należą obecnie do najdynamiczniej rozwijających się portów regionalnych. Jego zdaniem, w przygotowywanej właśnie polityce transportowej kraju podkatowickie lotnisko powinno być uwzględnione jako port do obsługi ruchu międzynarodowego, zgodnie z umowami z Schengen.

Od pierwszej połowy lat 90. na lotnisku w Pyrzowicach zainwestowano w sumie ok. 250 mln zł, dostosowując je do międzynarodowych standardów; najwięcej - ok. 60 mln zł -kosztowało wydłużenie pasa startowego.

Trwa także budowa drogi ekspresowej, która połączy lotnisko w Pyrzowicach z przyszłą autostradą A-1, a także drogami krajowymi i ekspresowymi. Pierwszy etap budowy (3 km), realizowany kosztem 20,3 mln euro, jest na ukończeniu, drugi (9,5 km), wart 140 mln zł, ma być zrealizowany w przyszłym roku.

Obecnie z Pyrzowic, w barwach LOT-u, Lufthansy, Air Polonii i Wizz Air samoloty regularnie latają m.in. do Warszawy, Londynu, Paryża, Rzymu, Mediolanu, Frankfurtu, Barcelony, Aten, Brukseli, Sztokholmu, Dortmundu, Duesseldorfu i Kolonii. Planowane są też loty do Liverpoolu oraz ewentualne międzylądowanie w Gdańsku podczas lotu do Sztokholmu.

W listopadzie na rozmowy do Pyrzowic po raz kolejny przyjadą przedstawiciele taniej linii RayanAir.

mab/ mskr/ mgl/