Czytasz dzięki

Rekrutacje to nie bułka z masłem

opublikowano: 13-07-2020, 22:00

Choć coraz więcej osób szuka zatrudnienia, trudno pozyskać naprawdę dobrego pracownika.

W okresie pandemii zatrudnienie straciło wielu specjalistów i menedżerów o unikatowych kwalifikacjach. Pozbyły się ich takie branże, jak motoryzacja, gastronomia i hotelarstwo, ale natychmiast okazję zwęszyli pracodawcy, którzy w kryzysie radzą sobie znacznie lepiej — bo nie dość, że firmy kurierskie, dostawcy IT oraz producenci środków czystości wreszcie mogą zaspokoić swoje potrzeby kadrowe, to jeszcze za fachową siłę roboczą płacą mniej niż kiedykolwiek wcześniej. Zagrożeni długotrwałym bezrobociem kandydaci mają dziś skromniejsze oczekiwania finansowe. Czy zważywszy na tzw. nową normalność proces pozyskiwania wartościowych pracowników jest łatwiejszy albo wymaga mniejszego profesjonalizmu?

Światło na sprawę rzuca raport „Efektywność rekrutacji”, opracowany przez portal kadrowo-pracowy eRecruiter. Ankietowani specjaliści HR twierdzą, że jako łowcy talentów stanęli przed nowymi wyzwaniami. Większa dostępność ludzi na rynku wydaje się zaletą, ale znalezienie osoby o pożądanych kompetencjach wcale nie jest bułką z masłem. Zwłaszcza że duża część procesów rekrutacyjnych odbywa się zdalnie.

— Po długich tygodniach lockdownu firmy szukają ludzi, którzy pozwolą podjąć przerwane przez koronawirusa działania i odbudować rynkową pozycję. Muszą skrócić czas pozyskania pracowników, aby obniżyć straty wynikające z nieobsadzonych wakatów — komentuje Monika Różycka, specjalista ds. marketingu w serwisie eRecruiter.

72 proc. respondentów postrzega prowadzone w swoich firmach rekrutacje jako ustandaryzowane i efektywne. Jeśli pojawiają się jakieś problemy, zdaniem badanych wina leży najczęściej po stronie kandydatów (kiepskie CV) lub menedżerów, którzy są opieszali w ocenie aplikujących. Na korzyść kadry kierowniczej przemawia jednak to, że angażuje się w nabory i zna zasady przyświecające tym procesom. Niektóre stanowiska pracy, np. manualne, nie cieszą się dużym zainteresowaniem. Funkcje specjalistyczne — odwrotnie. Na każdą ofertę przychodzą dziesiątki, jeśli nie setki odpowiedzi. Trudno wszystkie przeanalizować z należytą starannością, bo liczebność działów HR jest ograniczona. Z pomocą przychodzi technologia.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przejrzenie wszystkich CV bywa czasochłonne. Bardzo pomocne okazuje się więc zastosowanie filtrów na pierwszym etapie selekcji — mówi Agnieszka Ziach, starszy specjalista do spraw rekrutacji, rozwoju i employer brandingu w DPD.

Prawie 90 proc. HR-owców używających systemów rekrutacyjnych deklaruje, że są one dla nich niezbędną pomocą. Dlaczego warto czasami przyjrzeć się efektywności rekrutacji?

— Procesy te są bardzo złożone. Im więcej czynników monitorujemy, tym większa jest nasza wiedza. Każdy z mierników informuje nas o jakości konkretnego etapu rekrutacji. Dzięki temu wiemy, nad czym konkretnie powinniśmy pracować — tłumaczy Dorota Gotowicka, menedżer HR w spółce Igus.

Nie sposób zarządzać tym, czego nie da się ująć w statystyki, liczby i tabelki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane