Nowy system opiera się na 15 branżach, które mają zapewnić nam sławę na świecie
Mamy strategię promocji marki polskiej z prawdziwego zdarzenia. Oby tym razem weszła w życie.
10 tys. przedsiębiorców z dziewięciu krajów, które są głównymi partnerami handlowymi Polski, wzięło udział w badaniach wizerunkowych, które na zlecenie Ministerstwa Gospodarki (MG) przeprowadziła firma Ageron Polska.
— Z badania wynika, że naszym problemem nie jest zły wizerunek, lecz brak jakiegokolwiek wizerunku. Naszym atutem są młodzi kreatywni ludzie — mówi Rafał Baniak, wiceminister gospodarki.
Magia piątki
Więcej szczegółów obiecuje na konferencji, którą MG zorganizuje jesienią.
Na podstawie badania powstała koncepcja programu promocji polskiej gospodarki — m.in. logo, hasło promocyjne, podstawowe kierunki i narzędzia komunikacji. Logo przygotował hiszpański spec od marketingu Jose Torres. Ma się znaleźć na wizytówkach pracowników MG, dokumentach czy gadżetach reklamowych. Wprowadzenie programu zajmie dwa lata, a rezultaty będą widoczne najpóźniej za 5 lat. Program nazywa się 5xPolska i polega m.in. na rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego, uczelni ekonomicznych i sektora małych i średnich firm (MSP). Będzie on oparty na 15 kluczowych branżach (patrz ramka) których promocja obejmie dziewięć kluczowych dla naszych producentów krajów m.in. Niemcy, Włochy, Rosję, USA i Chiny.
Wydadzą 365 mln zł
Od lipca 2010 r. trwa projekt promocji polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych, który ma spowodować, że pewna grupa towarów będzie kojarzona z Polską.
— Przeznaczamy na to 198 mln zł. Projekt o tak dużych nakładach finansowych i traktujący temat wizerunku kraju w sposób kompleksowy jest realizowany po raz pierwszy. Wszystkie programy branżowe uruchomimy do końca tego roku. Po kilku latach ich wdrażania przynajmniej część z tych branż powinna stać się "flagowymi" markami, które będą pozytywnie kojarzone z Polską — zapowiada Rafał Baniak.
Ministerstwo ma pomysł na promocję nietradycyjną, np. degustacje, prezentacje w centrach handlowych czy billboard w hali przylotów polskiego lotniska oraz standardowe, jak seminaria czy udział w targach.
— Na udział w targach MG przeznaczyło 167 mln zł na lata 2007-13 — zaznacza wiceminister Baniak.
Będzie inaczej?
Eksperci chwalą pomysły MG, ale ostrzegają przed niebezpieczeństwami.
— Bardzo dobrze, że MG przeprowadziło te badania, bo w minionych latach podejmowano różne chaotyczne działania bez analitycznej podbudowy. Jednak powinniśmy postawić na strategię promocji w krajach spoza Europy, jak Ameryka Południowa, gdzie praktycznie nie istniejemy, czy Afryka, gdzie trzeba budować pozycję, na której skorzystamy za 20-30 lat — uważa Adam Szejnfeld, szef komisji Przyjazne Państwo.
— To nie tak, że od dłuższego czasu nie było żadnej strategii promocji Polski. Było ich sporo, ale żadnej nie przyjął rząd. A w tym tkwi sedno sprawy: strategia oprócz tego, że zostanie przygotowana, powinna zostać przyjęta przez Radę Ministrów, potem realizowana, a na koniec powinno powstać sprawozdanie z jej realizacji. Brakuje tych kolejnych etapów — komentuje Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan.
Dlatego — jej zdaniem — potrzebna jest agencja promocji gospodarczej. Próby stworzenia takiej agencji spełzły na niczym. Z informacji "PB" wynika, że półtora roku temu premier Donald Tusk zdecydował, że ani nie powstanie nowa agencja, ani nie dojdzie do połączenia Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (rozwiązanie proponowane przez MG). Promocją Polski zajmuje się kilkanaście instytucji.
3,2
mln zł wydało MG na badanie wizerunkowe polskiej gospodarki
10
tys. przedsiębiorców wzięło udział w badaniu
15
marek otrzymuje szczególne wsparcie MG
198
mln zł przeznaczyło MG na projekt promocji polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych
167
mln zł przeznaczyło MG na wsparcie udziału przedsiębiorców w targach, misjach i wystawach Źródło: "PB"
Branże, które mogą się stać polską specjalnością eksportową
- Meblarska
-Jubilersko- -bursztynnicza
- Usługi IT i ITC
- Jachtowa
- Biotechnologiczna i farmaceutyczna
- Sprzęt medyczny i aparatura pomiarowa
- Stolarki okiennej i drzwiowej
- Budownicza
- Ochrona zabytków
- Kosmetyczna
- Maszyn i urządzeń górniczych
- Turystyka medyczna
- Odzież, dodatki, galanteria skórzana
- Obronności
- Polskie specjalności żywnościowe