Resort Pawlaka ruszy z akcją promocji Polski

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 05-09-2011, 00:00

Mamy strategię promocji marki polskiej z prawdziwego zdarzenia. Oby tym razem weszła w życie.

Nowy system opiera się na 15 branżach, które mają zapewnić nam sławę na świecie

Mamy strategię promocji marki polskiej z prawdziwego zdarzenia. Oby tym razem weszła w życie.

10 tys. przedsiębiorców z dziewięciu krajów, które są głównymi partnerami handlowymi Polski, wzięło udział w badaniach wizerunkowych, które na zlecenie Ministerstwa Gospodarki (MG) przeprowadziła firma Ageron Polska.

— Z badania wynika, że naszym problemem nie jest zły wizerunek, lecz brak jakiegokolwiek wizerunku. Naszym atutem są młodzi kreatywni ludzie — mówi Rafał Baniak, wiceminister gospodarki.

Magia piątki

Więcej szczegółów obiecuje na konferencji, którą MG zorganizuje jesienią.

Na podstawie badania powstała koncepcja programu promocji polskiej gospodarki — m.in. logo, hasło promocyjne, podstawowe kierunki i narzędzia komunikacji. Logo przygotował hiszpański spec od marketingu Jose Torres. Ma się znaleźć na wizytówkach pracowników MG, dokumentach czy gadżetach reklamowych. Wprowadzenie programu zajmie dwa lata, a rezultaty będą widoczne najpóźniej za 5 lat. Program nazywa się 5xPolska i polega m.in. na rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego, uczelni ekonomicznych i sektora małych i średnich firm (MSP). Będzie on oparty na 15 kluczowych branżach (patrz ramka) których promocja obejmie dziewięć kluczowych dla naszych producentów krajów m.in. Niemcy, Włochy, Rosję, USA i Chiny.

Wydadzą 365 mln zł

Od lipca 2010 r. trwa projekt promocji polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych, który ma spowodować, że pewna grupa towarów będzie kojarzona z Polską.

— Przeznaczamy na to 198 mln zł. Projekt o tak dużych nakładach finansowych i traktujący temat wizerunku kraju w sposób kompleksowy jest realizowany po raz pierwszy. Wszystkie programy branżowe uruchomimy do końca tego roku. Po kilku latach ich wdrażania przynajmniej część z tych branż powinna stać się "flagowymi" markami, które będą pozytywnie kojarzone z Polską — zapowiada Rafał Baniak.

Ministerstwo ma pomysł na promocję nietradycyjną, np. degustacje, prezentacje w centrach handlowych czy billboard w hali przylotów polskiego lotniska oraz standardowe, jak seminaria czy udział w targach.

— Na udział w targach MG przeznaczyło 167 mln zł na lata 2007-13 — zaznacza wiceminister Baniak.

Będzie inaczej?

Eksperci chwalą pomysły MG, ale ostrzegają przed niebezpieczeństwami.

— Bardzo dobrze, że MG przeprowadziło te badania, bo w minionych latach podejmowano różne chaotyczne działania bez analitycznej podbudowy. Jednak powinniśmy postawić na strategię promocji w krajach spoza Europy, jak Ameryka Południowa, gdzie praktycznie nie istniejemy, czy Afryka, gdzie trzeba budować pozycję, na której skorzystamy za 20-30 lat — uważa Adam Szejnfeld, szef komisji Przyjazne Państwo.

— To nie tak, że od dłuższego czasu nie było żadnej strategii promocji Polski. Było ich sporo, ale żadnej nie przyjął rząd. A w tym tkwi sedno sprawy: strategia oprócz tego, że zostanie przygotowana, powinna zostać przyjęta przez Radę Ministrów, potem realizowana, a na koniec powinno powstać sprawozdanie z jej realizacji. Brakuje tych kolejnych etapów — komentuje Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan.

Dlatego — jej zdaniem — potrzebna jest agencja promocji gospodarczej. Próby stworzenia takiej agencji spełzły na niczym. Z informacji "PB" wynika, że półtora roku temu premier Donald Tusk zdecydował, że ani nie powstanie nowa agencja, ani nie dojdzie do połączenia Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (rozwiązanie proponowane przez MG). Promocją Polski zajmuje się kilkanaście instytucji.

3,2

mln zł wydało MG na badanie wizerunkowe polskiej gospodarki

10

tys. przedsiębiorców wzięło udział w badaniu

15

marek otrzymuje szczególne wsparcie MG

198

mln zł przeznaczyło MG na projekt promocji polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych

167

mln zł przeznaczyło MG na wsparcie udziału przedsiębiorców w targach, misjach i wystawach Źródło: "PB"

Branże, które mogą się stać polską specjalnością eksportową

- Meblarska

-Jubilersko- -bursztynnicza

- Usługi IT i ITC

- Jachtowa

- Biotechnologiczna i farmaceutyczna

- Sprzęt medyczny i aparatura pomiarowa

- Stolarki okiennej i drzwiowej

- Budownicza

- Ochrona zabytków

- Kosmetyczna

- Maszyn i urządzeń górniczych

- Turystyka medyczna

- Odzież, dodatki, galanteria skórzana

- Obronności

- Polskie specjalności żywnościowe

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy