W funduszach private equity nie brakuje fanatyków wędkarstwa. Nie interesują ich jednak wędki czy haczyki, lecz bardziej nowoczesne rozwiązania. W tym tygodniu fundusz Resource Partners zainwestował w litewską spółkę Deeper, która zbudowała biznes na projektowaniu i sprzedaży echosond dla wędkarzy.
— Deeper idealnie wpisuje się w naszą strategię inwestycyjną. To firma ze środkowej i wschodniej Europy, większość przychodów generująca poza rodzimym rynkiem, mająca w swoim segmencie rynku wyraźną przewagę nad konkurentami i będąca na nim liderem w skali globalnej — mówi Piotr Noceń, współzałożyciel i partner zarządzający w Resource Partners.
Wartości transakcji nie ujawniono. W jej ramach Resource Partners przejmują blisko 100 proc. udziałów od współzałożycieli — Aurelijusa Liubinasa i Rolandasa Sereiki, oraz inwestora finansowego Gemini Grupė.
— W spółce zostaje świetny zespół zarządzający, znający produkt i zdolny do jego rozwoju. Logika inwestycji jest bardzo podobna do tej przy niedawnym zakupie przez nas spółki 7Anna — kupujemy firmę niszową, ale taką, która w niszy przy naszym wsparciu może zbudować bardzo silną pozycję i przyciągnąć dzięki temu uwagę znacznie większych inwestorów — mówi Piotr Noceń.

Deeper jest piątą tegoroczną inwestycją funduszu. Zakupy zaczęły się w lutym od przejęcia 70 proc. udziałów Nesperty, znanej ze sprzedaży lakierów hybrydowych pod marką Semilac. Potem był zakup producenta psich przysmaków Atlantic Products, sprzedającej rowery klasy premium pod marką NS Bikes spółki 7Anna, a także przejęcie kontroli nad Buglo Play, produkującym place zabaw.
Tymczasem podstawowym produktem spółki Deeper są echosondy, które wędkarze mogą zarzucić z brzegu. Potem na ekranie smartfona lub tableta mogą zapoznać się dzięki nim z parametrami stawu, jeziora czy rzeki i obserwować ryby.
— Spółka generuje kilkanaście milionów euro przychodów rocznie, osiągając marżę EBITDA na poziomie około 20 proc. Zakładamy, że poziom marż możemy jeszcze lekko poprawić, ale przede wszystkim spółka ma potencjał do znacznego wzrostu przychodów. Tylko organicznie, bez żadnych dodatkowych akwizycji, w trakcie naszego horyzontu inwestycyjnego Deeper może podwoić przychody — mówi Piotr Noceń.
Deeper sam nie produkuje urządzeń, tylko je projektuje oraz sprzedaje — samodzielnie w internecie oraz w sklepach specjalistycznych w różnych krajach za pośrednictwem dystrybutorów.
— Liczymy na zwiększenie udziału sprzedaży w internecie, a także na przychody z uzupełniających grup produktowych. Ważnym czynnikiem wzrostu jest też aplikacja, która agreguje dane o zbiornikach na podstawie pomiarów dokonywanych przez poszczególnych wędkarzy i umożliwia korzystanie z najbardziej aktualnych map. Dzięki niej spółka może uzyskać powtarzalny strumień przychodów abonamentowych — mówi Piotr Noceń.
Standardowy horyzont inwestycyjny funduszu to 3-5 lat. Potem na spółkę trzeba będzie znaleźć kolejnego kupca.
— Podstawowym scenariuszem wyjścia z inwestycji jest sprzedaż inwestorowi branżowemu lub funduszowi. Zakładamy, że w momencie wyjścia Deeper będzie generował około 10 mln EUR EBITDA, co sprawi, że znajdzie się na celowniku większych, międzynarodowych funduszy. Powinien też wzbudzać zainteresowanie inwestorów branżowych, bo echosondy to najszybciej rosnący segment rynku wędkarskiego — mówi Piotr Noceń.