Całkowite zasoby powierzchni handlowych w Polsce wynoszą 12,4 mln m kw., w tym około 2,1 mln m kw. to parki handlowe i centra typu convenience. Takie obiekty stanowią też większość będących w budowie ponad 420 tys. m kw. nowych powierzchni handlowych. Doradcy prognozują dalszy rozwój tego segmentu. Przemawiają za tym także prognozy dotyczące handlu stacjonarnego, które mimo błyskawicznego rozwoju e-commerce’u są zachęcające. Euromonitor International podaje, że do 2026 r. sprzedaż stacjonarna zwiększy się o ponad 10 proc.
Zdaniem Bartłomieja Zagrodnika, partnera i prezesa Walter Herz, do inwestowania w ten segment zachęca rentowność projektów. Stopy kapitalizacji sięgają 7 proc., a bezpieczeństwo inwestycji zapewniają długoterminowe umowy najmu zawierane z popularnymi na rynku firmami sieciowymi.
– Grupa inwestorów decydujących się na budowę retail parków sukcesywnie rośnie, a firmy specjalizujące się w tego typu realizacjach intensyfikują działania i zapowiadają kolejne projekty w coraz mniejszych miejscowościach. Najwięksi gracze gromadzą grunty i planują ekspansję. W niektórych przypadkach w perspektywie pięcioletniej chcą dwukrotnie zwiększyć portfel inwestycyjny – informuje Bartłomiej Zagrodnik.
Z danych Walter Herz wynika, że zainteresowanie nieruchomościami handlowymi wyraźnie wzrosło już w 2021 r., kiedy inwestorzy wydali w tym segmencie 760 mln EUR. W 2022 r. będą to znacznie większe kwoty, bo już pierwszy kwartał przyniósł sektorowi handlowemu transakcje warte prawie 700 mln EUR.