RFID jest w Polsce coraz popularniejszy

Marta Walczak
opublikowano: 28-01-2010, 00:00

Dobre opinie operatorów logistycznych skłaniają firmy do wprowadzania technologii, która usprawnia pracę w magazynie.

Dobre opinie operatorów logistycznych skłaniają firmy do wprowadzania technologii, która usprawnia pracę w magazynie.

RFID — technika radiowej identyfikacji — umożliwia odczyt wielu znaczników równocześnie. A to pozwala zarejestrować zawartość palety z dużą ilością towaru bez konieczności wyjmowania i skanowania osobno produktów. Takie rozwiązanie sprawdza się, gdy na palecie są różne produkty, ale nie wiadomo dokładnie, ile ich jest, lub gdy każdy ma osobny numer seryjny, który trzeba zarejestrować.

Jak to działa

Rozwiązania RFID pozwalają na natychmiastową i bezbłędną identyfikację towarów. Czytnik szczytuje dane ze znacznika umieszczonego na produkcie. Nie musi być widoczności między skanerem a kodem. Identyfikatory RFID dostarczają szczegółowych informacji o kodzie, rozmiarze, dacie produkcji i dacie ważności.

— Technologię RFID uzupełnia system głosowy Vocollect umożliwiający dialog między pracownikami a systemem zarządzającym. Praca przebiega wtedy sprawniej i bezpieczniej — twierdzi Frank Rissler, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań biznesowych firmy Vocollect.

Kiedy trzeba szybko odczytać dane o wjeżdżających lub wyjeżdżających z magazynu dużych partiach towaru użycie czytników kodów kresowych może być zbyt czasochłonne.

— Automatyczna identyfikacja znacznie redukuje liczbę pomyłek przy inwentaryzacjach i lokalizowaniu towarów. RFID umożliwia również efektywniejsze wykorzystanie personelu. Operacje logistyczne wykonuje mniej osób, a pozostali są odsyłani do innych zadań — mówi Tomasz Dzideczek, starszy inżynier wsparcia sprzedaży w firmie Motorola.

Opinie

— Wdrożyliśmy RFID w 2005 r. Testy podczas rzeczywistych operacji pokazały, że system pozwala zwiększyć efektywność, poprawić kontrolę, zredukować błędy, zapewnić znaczące oszczędności kosztów — twierdzi Rafał Dziura, dyrektor sprzedaży i marketingu w TNT Express Polska.

System udoskonala też śledzenie przesyłek.

— Klient będzie mógł uzupełniać informację w znaczniku w dowolnym miejscu łańcucha dostaw, co nie jest możliwe w przypadku etykiet z kodem kreskowym. RFID pozwala także śledzić przepływ kontenerów firmowych. System można wykorzystywać zarówno przy realizacji dużych projektów — takich jak morski transport szczepionek — jak też przy drobnych zleceniach, poprawiając dzięki niemu efektywność — mówi Piotr Halamski, zastępca dyrektora operacji w hubach ds. technicznych w DHL Express Polska.

Należy pamiętać, że wprowadzenie tej technologii wymaga większych nakładów w infrastrukturę, na którą składają się dostęp bezprzewodowy, komputery mobilne, czytniki RFID, znaczniki oraz system wspomagający zarządzanie. Ponadto każde wdrożenie powinno być poprzedzone analizą procesów biznesowych.

— Warto jednak zainwestować, gdyż nakłady zwracają się w krótkim czasie, a wdrożona technologia podnosi wydajność i konkurencyjność firmy — przekonuje Tomasz Dzideczek.

Marta Walczak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane