Rosły apetyty Polski na motoinwestycje

Paweł Janas
16-01-2003, 00:00

Koniec ubiegłego roku dostarczył dobrych wiadomości dla polskiej motoryzacji. FIAT nie wycofał się z produkcji nowego auta, Toyota zapowiedziała produkcję silników Diesla, a Bosch poważnie zastanawiał się nad budową fabryki autoczęści. Porażka w przypadku inwestycji PSA jest zatem zimnym prysznicem.

Wydawało się już, że Polska otrząsnęła się z porażki w walce o lokalizację fabryki Toyoty, która w grudniu 2001 r. zdecydowała się na montaż małych samochodów w czeskim Kolinie. Kilka miesięcy później, w marcu 2002 r., japoński koncern ogłosił, że od końca 2004 r. będzie produkować w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej skrzynie biegów i silniki benzynowe. Ich głównym odbiorcą miał być zakład w Kolinie. W drugiej połowie roku firma z Kraju Kwitnącej Wiśni poinformowała, że rozpocznie wytwarzanie silników Diesla w Jelczu-Laskowicach. Nic dziwnego, że polskie apetyty rosły.

Jednak już wówczas zaczęły pojawiać się sygnały, że FIAT może wycofać się z produkowania małego auta w Tychach. Naciskali na to m. in. włoscy politycy, bo koncern, który wpadł w tarapaty finansowe, zapowiedział wielotysięczne zwolnienia. Obawy na szczęście zostały rozwiane w grudniu ubiegłego roku. Włoski koncern potwierdził wówczas, że nowe auto zjedzie z taśm produkcyjnych jeszcze w tym roku. Cały projekt ma pochłonąć niebagatelną kwotę 570 mln EUR (2,3 mld zł).

— W tym roku wyprodukujemy 70 tys. aut o roboczej nazwie mini. W przyszłym roku powstanie 240 tys. pojazdów — mówi Bogusław Cieślar z FIAT Auto Poland.

Inną dużą inwestycją jest rozbudowa fabryki Boscha we Wrocławiu. Wiadomo, że zakład ma produkować części do silników Diesla. Możliwe jest też uruchomienie centrum badawczego. Według nieoficjalnych informacji, cały projekt ma pochłonąć nawet kilkaset milionów euro. Trwają obecnie rozmowy dotyczące zakresu pomocy publicznej dla niemieckiego inwestora. Uregulowane też mają zostać kwestie własnościowe gruntu, na którym ma powstać zakład. Obecnie należy on do trzech różnych podmiotów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rosły apetyty Polski na motoinwestycje