Rosną wydatki na reklamę

„Marketing serwis“ 1/1999
opublikowano: 1999-02-11 00:00

Rosną wydatki na reklamę

Światowe wydatki na reklamę w prasie, radiu, telewizji, kinie i na reklamę zewnętrzną, według szacunków firmy Zenith Media Worldwide, wyniosły w 1998 roku około 300 mld USD, czyli o 3,9 proc. więcej aniżeli w roku 1997. Realny wzrost wydatków na reklamę (po uwzględnieniu stopy inflacji) wyniósł zaś około 1,9 proc.

Największym rynkiem reklamowym na świecie o wartości około 118 mld USD (według szacunków firmy Zenith) także w 1998 roku pozostaje Ameryka Północna. W tym samym okresie wydatki na reklamę w Europie wyniosły około 84 mld USD.

Na tym tle nakłady na reklamę w Polsce wydają się raczej symboliczne. Wartość polskiego rynku reklamy, uwzględniającego radio, telewizję oraz prasę, można bowiem ocenić na około 1,4 mld USD. W europejskim rynku reklamy daje to udział zaledwie na poziomie około 1,7 proc.

Pomimo tak nieznacznego udziału w rynku europejskim wydatki na reklamę w Polsce wykazują niezwykle wysoką dynamikę wzrostu. W porównaniu do wartości osiągniętych w całym 1997 roku — w ubiegłym wyniosła ona aż 154 proc. Trzeba przy tym pamiętać, że rok 1997 można zaliczyć raczej do „chudych lat” polskiej reklamy. Zanotowano wówczas najniższy procentowy wzrost wydatków na reklamę na przestrzeni ostatnich sześciu lat, wynoszący w stosunku do 1996 r. — 25 proc.

Prognozowano w związku z tym, że rynek reklamy czeka u nas w najbliższych latach jeżeli nie regres, to przynajmniej długotrwała stabilizacja. Gwałtowny wzrost wydatków w ubiegłym roku zaskoczył nawet największych optymistów w branży, wyznaczając nowe możliwości rozwoju reklamy w Polsce.

„Marketing serwis“ 1/1999