Rośnie apetyt na żywność medyczną

Polscy pacjenci coraz częściej dostają specjalną żywność. Korzysta na tym m.in. Nutricia Medyczna z grupy Danone.

Choroba nie pobudza apetytu. Nawet czterech na pięciu pacjentów z rakiem trzustki, żołądka czy przełyku jest niedożywionych. Podobnie jest w przypadku chorych na chorobę Parkinsona, Alzheimera czy pacjentów po udarze mózgu.

Potrzebna edukacja

W krajach Europy Zachodniej tacy pacjenci często objęci są opieką dietetyka, w Polsce to nadal rzadkość, ale coraz częściej otrzymują specjalną żywność medyczną, czyli preparaty, które dostarczają im składników odżywczych w łatwiejszej do przyswojenia formie niż zwykłe jedzenie.

— Świadomość roli specjalistycznego żywienia w chorobie i jego wpływu na zwiększenie efektywności terapii jest wciąż zbyt niska, choć w ostatnich latach, dzięki prowadzonym m.in. przez nas działaniom edukacyjnym, zmienia się na lepsze. Ciągle jednak jesteśmy na początku drogi, jeśli chodzi o wiedzę na temat specjalistycznychpreparatów odżywczych i ich roli w leczeniu, tak wśród pacjentów, jak lekarzy. Na tym etapie dla rozwoju rynku kluczowa jest praca nad budowaniem tej świadomości — mówi Adam Aleksiejuk, dyrektor generalny Nutricii Medycznej w Polsce, a także w krajach bałtyckich, na Ukrainie i na obszarze krajów Wspólnoty Niepodległych Państw.

Nutricia Medyczna jest jedną z dwóch dywizji spółki Nutricia Polska, będącej częścią grupy Danone. Druga specjalizuje się w produktach dla niemowląt i małych dzieci, prowadząc działalność produkcyjną w Opolu i Krotoszynie. W 2014 r. Nutricia Medyczna zatrudniała w Polsce 120 osób, w tym roku już ponad 190.

— Dynamika wzrostu rynku żywienia medycznego jest dwucyfrowa, bliska 20 proc., i zgodnie z prognozami trend ten utrzyma się w ciągu kolejnych trzech lat. Żywienie medyczne to metoda wpierania leczenia, bardzo istotna m.in. dla pacjentów onkologicznych i neurologicznych, którzy z powodu choroby i towarzyszących jej problemów nie są w stanie przyjąć wraz z tradycyjnym pożywieniem wystarczającej ilości energii oraz składników odżywczych. Opieką otaczamy również tych, którzy nie mogą odżywiać się drogą doustną i wymagają żywienia dojelitowego przez sztuczny dostęp, bezpośrednio do przewodu pokarmowego. Żywienie medyczne stosuje się jako wsparcie leczenia znacznie szerzej, również przy innych chorobach, m.in. metabolicznych czy w leczeniu alergii pokarmowych — mówi Adam Aleksiejuk.

Pozytywne sygnały

Spółka ma w ofercie ponad 200 produktów, które klasyfikowane są jako dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego i znajdują się na styku regulacji dotyczących leków i żywności. Produkty doustne można kupić w aptece, bez recepty.

— Mimo że mamy jeszcze wiele do zrobienia w dziedzinie edukacji na temat żywienia medycznego, dostrzegamy pozytywne sygnały m.in. ze strony płatnika [Narodowego Funduszu Zdrowia — red.] oraz Ministerstwa Zdrowia. W tym roku żywienie dojelitowe włączono do refundowanych świadczeń w ramach pakietu onkologicznego. Mogą również korzystać z niego pacjenci przebywający w domu, co znacznie odciąża budżet szpitali, a chorym i ich opiekunom zapewnia komfort. Nadal jednak brakuje rozwiązań systemowych w obszarze refundacji żywienia medycznego na oddziałach psychiatrycznych oraz rehabilitacji neurologicznej — mówi Adam Aleksiejuk.

Podkreśla, że warunkiem koniecznym do rozwoju rynku żywienia medycznego w Polsce jest dalsze budowanie świadomości, również wśród lekarzy. Wraz z dojrzewaniem rynku powinna też rosnąć na nim konkurencja.

— W segmencie doustnych, specjalistycznych preparatów odżywczych, Nutricia Medyczna jest liderem. Większa konkurencja jest w segmencie żywienia dojelitowego, w którym działa około 70 podmiotów, w tym szpitale oraz spółka Nutrimed, prowadząca działalność w większości województw w Polsce. Rozwój przez akwizycje nie jest jednak naszym celem — będziemy rosnąć organicznie, wraz z rynkiem — mówi Adam Aleksiejuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Rośnie apetyt na żywność medyczną