Rośnie liczba imprez wystawienniczych

Małgorzata Zdunek
22-12-2000, 00:00

Rośnie liczba imprez wystawienniczych

Organizatorzy śląskich i małopolskich imprez targowych z roku na rok powiększają ich liczbę. Zmienia się również charakter targów — poszerza się oferta tych, które przyciągają największą liczbę zwiedzających. W 2001 r. odbyć się mają pierwsze edycje prezentacji nowych technologii.

W 2000 r. najwięksi organizatorzy imprez targowych z województw śląskiego i małopolskiego — Międzynarodowe Targi Katowickie, Centrum Targowe Chemobudowa-Kraków, spółka Targi w Krakowie, ZIAD z Bielska-Białej i firma Awans z Częstochowy — zorganizowali łącznie 67 imprez targowych. Przyciągnęły one ponad 420 tys. zwiedzających. W 2001 r. firmy zamierzają powiększyć liczbę targów do ponad 80.

Uporządkować imprezy

Zdaniem organizatorów, targi wciąż pozostają imprezą, na której można bezpośrednio zapoznać się z ofertą wystawców i nawiązać z nimi kontakty handlowe. Decydują się więc na poszerzenie zakresu tych, które przyciągają największą liczbę zwiedzających.

— W 2001 r. postanowiliśmy uzupełnić Targi Mebli i Wyposażenia Wnętrz o Wystawę Maszyn i Narzędzi do Produkcji Mebli. Celem jest poszerzenie zakresu tematycznego i uporządkowanie oferty imprezy — tłumaczy Mieczysław Trojan z CT Chemobudowa-Kraków.

Na taki krok zdecydowały się również MTK, które dążą do uporządkowania swoich imprez, łącząc je w bloki tematyczne.

— W kwietniu 2001 r., oprócz targów Glob, Flowertarg, Śląskiego Kongresu Kosmetycznego oraz Targów Marketingu i Reklamy Promedia, planujemy pierwszą edycję Targów Zoologicznych Animalexpo. Są to imprezy o nieco lżejszym charakterze, przyciągające zwykle większą liczbę zwiedzających — tłumaczy Piotr Kubica z MTK.

Walka o klienta

Jak twierdzą organizatorzy, na większe zainteresowanie wystawców mogą liczyć targi specjalistyczne, skierowane do określonego grona firm i zwiedzających.

— Od lat organizujemy Międzynarodowe Energetyczne Targi Bielskie Energetab, przyciągające podmioty z branży elektroenergetycznej. W 2000 r. w imprezie wzięło udział 350 wystawców i około 10 tys. zwiedzających. Co roku ich liczba rośnie około 20 proc. Tajemnica sukcesu tkwi w wąskiej specjalizacji imprezy — tłumaczy Marek Wawrzyńczyk, ze spółki ZIAD, która oprócz Energetabu, organizuje również Międzynarodowe Targi Turystyczne Beskidy oraz Targi Systemów Informatycznych w Energetyce Infoenergetab.

Specjalistyczne Częstochowskie Targi Budownictwa organizuje natomiast Awans z Częstochowy, działająca w branży budowlanej.

— CTB mają dwie edycje: wiosenną, w której w 2000 r. uczestniczyło ponad 150 wystawców oraz jesienną, która przyciągnęła 100 firm. Targi organizujemy w wynajętych salach częstochowskiego liceum. Imprezy mają regionalny charakter, mimo to odwiedza je zwykle 8-10 tys. osób i liczba ta ciągle wzrasta — tłumaczy Tadeusz Bielarski, zastępca dyrektora firmy Awans z Częstochowy.

Targi specjalistyczne nie przyciągają jednak największej liczby zwiedzających. Najliczniej są odwiedzane imprezy o charakterze komercyjnym, które służą raczej prezentowaniu ofert firm.

— Najwięcej wystawców prezentuje się na Międzynarodowych Targach Górnictwa, Energetyki, Metalurgii i Chemii Katowice, które organizujemy co dwa lata. Ich kolejna edycja przypada na 2001 r. Choć przychodzi tam wiele osób, jednak rekordy popularności biją Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne Autosalon, na które przychodzi około 60 tys. osób, Targi Turystyki, Sprzętu Turystycznego i Sportowego Glob i Targi Budownictwa Targbud — twierdzi Piotr Kubica.

Dla wtajemniczonych

Organizatorzy targów coraz częściej decydują się na zamknięcie specjalistycznych imprez dla zwiedzających.

— W 2001 r. zamierzamy zorganizować kilka nowych targów, m.in. Targi Narzędzi i Obrabiarek Toolexpo oraz Targi Oprogramowania i Sprzętu Komputerowego dla Gospodarki Softarg Professional. Majowe imprezy — Eltarg, Toolexpo oraz Softarg Professional będą otwarte tylko dla profesjonalistów i zaproszonych gości. Będzie to odpowiedź na zapotrzebowanie wystawców, którym brakowało targów zamkniętych, na których można nawiązywać kontakty handlowe — tłumaczy Piotr Kubica.

Nowością w 2001 r. mają stać się targi nowych technologii.

— Postanowiliśmy rozdzielić wrześniowe targi Softarg na Sof- targ Professional oraz Targi Oprogramowania i Sprzętu Komputerowego — Edukacja i Zabawa Softarg Young, przeznaczone głównie dla osób indywidualnych. Softarg Young połączyliśmy z kolejną nowością — Targami DVD-Kino Domowe. Liczymy, że obie imprezy zainteresują dużą liczbę zwiedzających — wyjaśnia Piotr Kubica.

Targi o podobnej tematyce chce zorganizować również CT Chemobudowa-Kraków.

— Targi Media-Polska obejmą prezentacje oprogramowania komputerowego, a także nowych technologii komunikowania — mówi Mieczysław Trojan.

Spółka Targi w Krakowie zamierza przyciągnąć osoby zainteresowane nowymi technologiami poprzez Targi Biznesu Elektronicznego i Teleinformatyki e-Biznes.

Zaskakująca tematyka

Sposobem na przyciągnięcie klientów jest organizowanie imprez o nietypowym charakterze.

— Poszukiwaliśmy nowej, nieszablonowej tematyki targów. Planowane przez nas w 2001 r. Targi Biżuterii, Zegarów i Przedmiotów Ekskluzywnych Karat czy Targi Projektowania, Budownictwa i Wyposażenia Obiektów Sakralnych Sacralia uzupełniają naszą główną imprezę, jaką są Targi Książki w Krakowie. Zapotrzebowanie na tego rodzaju imprezy wynika głównie ze specyficznego charakteru Krakowa — wyjaśnia Piotr Rapciak z Targów w Krakowie.

Nietypowe targi odbywają się również w Częstochowie.

— Odbywają się tu cyklicznie niewielkie lokalne imprezy targowe. Należą do nich m.in. Targi Turystyczno-Pielgrzymkowe i Kiermasz Jurajski — wylicza Włodzimierz Tutaj z UM z Częstochowy.

Będą nowe

Do organizowania własnych imprez targowych przymierza się również Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji z Zabrza, który w 2000 r. został przekształcony w spółkę należącą do gminy Zabrze. Obecnie odbywają się tam targi motoryzacyjne Auto Tour Market, których organizatorem jest Agencja Artystyczna Kontakt z Gdańska oraz Cardinall Agency z Warszawy.

W zabrzańskim ośrodku mają miejsce również jesienne Targi Budownictwa, organizowane przez firmę Promocja z Wadowic.

— Dysponujemy halą o łącznej pow. 6 tys. mkw., terenami otwartymi o pow. 10 tys. mkw. oraz parkingiem na 5 tys. samochodów. Stwarza to doskonałe warunki do organizowania imprez, o charakterze sportowo-rekreacyjnym — tłumaczy Józef Kubica, prezes MOSiR.

Pierwsze targi miałyby się rozpocząć jesienią 2001 r.

Przedsiębiorstwo Widowiskowo-Sportowe Spodek również nie organizuje własnych imprez targowych, choć dysponuje halą o pow. ponad 14 tys. mkw. Obiekt jest wynajmowany firmom zewnętrznym, które w 2000 r. zorganizowały tylko trzy imprezy o charakterze targowym — Giełdę Minerałów, Wielobranżowy Kiermasz Świąteczny oraz Festiwal Zdrowie, Natura i Uroda.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zdunek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rośnie liczba imprez wystawienniczych