Rośnie liczba przesyłek lotniczych

Krzysztof Grzegrzółka
27-09-2001, 00:00

Rośnie liczba przesyłek lotniczych

Lotniska czekają na konwencję otwartego nieba, dzięki której klient będzie miał możliwość wyboru przewoźnika powietrznego. W portach lotniczych rozpoczął się już wyścig o klientów. Terminale odpraw przesyłek rozbudowują Gdańsk, Katowice i Wrocław. W 2000 roku regionalne porty lotnicze obsłużyły ponad 17 tys. ładunków. Największy przyrost ładunków zanotowało lotnisko Katowice-Pyrzowice, a spadek — warszawski port Okęcie.

Najwięcej ładunków spośród dziewięciu regionalnych portów lotniczych odnotowało lotnisko Katowice-Pyrzowice. W ubiegłym roku odprawiono tutaj ponad 7,7 tys. ton przesyłek (11 ton w 1992 r.). Od 1993 r. port został rozbudowany. Lotnisko dysponuje pasem startowym o długości 2800 m, który jest w stanie przyjąć największe samoloty. Lądował tu np. największy seryjnie produkowany samolot AN 124 Rusłan. W porcie ulokowały swoje siedziby najważniejsze światowe firmy kurierskie DHL, UPS, TNT. Obecne jest też Cargo Express, należące do Lufthansy. W najbliższym czasie działalność rozpocznie też Federal Express. W 2001 roku lotnisko Katowice-Pyrzowice zamierza odprawić 10 tys. ton towarów — o 20 proc. więcej niż w 2000. W najbliższym czasie magazyn cargo, który liczy 3600 mkw. zostanie powiększony o 1000 mkw. W tym roku zarząd portu przeznaczył 2 mln zł na inwestycje.

Ciężarówka Lufthansa

Do końca 2003 r. ma być wybudowany terminal cargo w porcie lotniczym Gdańsk-Trójmiasto. Będzie on obsługiwał przewozy lotnicze i drogowe. Inwestycja ma kosztować 3,7 mln zł.

— Prawdziwy rozkwit czeka porty regionalne po liberalizacji dostępu do polskiej przestrzeni powietrznej w chwili przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej — twierdzi Marek Mutek, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

— W czerwcu tego roku port lotniczy Poznań-Ławica zaczął obsługiwać cargo Lufthansy i Skandynawskich Linii Lotniczych SAS. Dotychczas Lufthansa korzystała z portów lotniczych w Warszawie, Katowicach i w Gdańsku. Teraz nadaje swoje przesyłki bezpośrednio z Frankfurtu. Są one na razie transportowane samochodami. W ten sposób do Wielkopolski docierają towary nadawane głównie z Hongkongu, Szanghaju oraz Stanów Zjednoczonych. Obsługą tych transportów zajmują się firmy polskie Cargo Express z Katowic i Poz-Lot Usługi Lotniskowe. W ubiegłym roku lotnisko w Poznaniu przyjęło blisko 900 ton towarów — informuje Krzysztof Pawłowski, prezes poznańskiego portu lotniczego.

Także lotnisko Szczecin-Goleniów ma ambicje i możliwości rozszerzania oferty przewozowej cargo. W tym roku zakończono modernizację infrastruktury, w tym nowego terminalu odlotów pasażerskich. Lotnisko ma połączenia z Warszawą i Kopenhagą. Zarząd portu zabiega o uruchomienie połączeń do Brukseli, Rotterdamu i jednego z portów w Niemczech. Rośnie szansa Goleniowa na utworzenie tutaj regionalnego lotniczego centrum cargo. W 2000 roku Goleniów odprawił 358 ton przesyłek, natomiast w pierwszym półroczu tego roku było ich już 186 ton.

Największy wzrost

Ze swego geograficznego położenia blisko Niemiec w coraz większym stopniu korzysta spółka Lotniczy Dworzec Towarowy Wrocław-Strachowice. Terminal cargo o powierzchni 2,7 tys. mkw. został tam oddany do użytku w 1999 r. i miał wystarczyć na pięć lat. W tym samym roku obroty przyjmowanych towarów wzrosły aż 200 proc., a liczba przesyłek o 115 proc. Z tego powodu na lata 2001-2002 zaplanowano rozbudowę terminalu o dodatkowe magazyny. Powiększony zostanie plac manewrowy i przebudowany układ komunikacyjny. Obroty eksportowe i importowe magazynu celnego w porcie wrocławskim w 2000 r. wyniosły 2525 ton, tj. o 193 proc. więcej niż w 1999 r. Dobry wynik był możliwy dzięki obsłudze transportu silników dla fabryki Volkswagena w Polkowicach.

Krzysztof Grzegrzółka

k.grzegrzolka@pb.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Grzegrzółka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Rośnie liczba przesyłek lotniczych