Rośnie nam konkurencja o centra usług

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 28-07-2009, 00:00

Egipt, Turcja, Rumunia, Ukraina i Portugalia walczą z Polską o centra BPO. Stawką są tysiące etatów.

Egipt, Turcja, Rumunia, Ukraina i Portugalia walczą z Polską o centra BPO. Stawką są tysiące etatów.

Siedem firm: IBM, Hewlett-Packard, Nokia Siemens Networks, Atos Origin, Geoban, Citi oraz duża skandynawska firma, rozważa otwarcie w Polsce dużych centrów usług, w których pracować miałoby łącznie 4,5-5,5 tys. osób. Choć firmy mają spore szanse na granty, Polska konkuruje o te projekty z innymi krajami.

Pod piramidami

Między wyborem Egiptu lub Polski zastanawia się IBM, który rozważa utworzenie centrum informatycznego we Wrocławiu, w którym pracować miałoby 2-3 tys. osób.

— Rząd Egiptu uznał za priorytet ściąganie inwestycji i kształcenie kadr. Przeznacza na to bardzo dużo pieniędzy. Rzeczywiście, dwóch inwestorów z sektora usług, z którymi negocjujemy, bardzo poważnie rozpatruje oferty Egiptu — mówi Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Według Pawła Panczyja z Ernst Young, konkurencją dla Egiptu jest Ukraina.

— Inwestorzy oceniają, że jest tu tak samo niebezpiecznie, ale bliżej Europy — uważa ekspert EY.

Mimo trwającej od dwóch lat promocji, kraina faraonów ma i minusy.

— Mimo wszystko to Afryka: region nie do końca ustabilizowany, z nierozwiązanymi np. kwestiami ochrony danych — ocenia Robert Seges, specjalista PAIIZ ds. inwestycji BPO.

Wschód, Zachód, Południe

Kolejny groźny rywal to Rumunia.

— Rumunia może przyciągnąć mniejsze projekty BPO. Ze względu na inną od polskiej gamę dostępnych języków, wydaje się mieć przewagę w przypadku inwestorów z Francji i Włoch. W Polsce trudno znaleźć informatyków z francuskim, w Rumunii będzie ich na pewno więcej — przyznaje Robert Seges.

Specjaliści wymieniają też jako rywali Turcję, Węgry i Czechy (choć coraz rzadziej, ze względu na duże nasycenie centrami usług), Malezję, Filipiny.

— Niezmiennie konkurencją pozostają Indie. Tam trafiają z reguły duże projekty, w których najważniejszym kryterium jest koszt. Europejskie firmy raczej nie decydują się na otwieranie tam centrów z zaawansowanymi technologiami bądź wymagających dostępu do pracowników z in- nymi niż angielski językami — uważa Robert Seges.

Ale te tanie lokalizacje nie są brane pod uwagę w przypadku bardziej zaawansowanych procesów.

— Rośnie rynek usług pozatransakcyjnych, takich jak wspieranie decyzji lub zarządzanie projektami. Tu walczymy z krajami Europy Zachodniej. W tym przypadku przede wszystkim liczy się jakość i dostępność do ekspertów, a na drugim miejscu koszty — uważa Jacek Levernes, prezes wrocławskiego centrum usług Hewlett-Packard oraz szef Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL).

Z informacji "PB" wynika, że w kilku przypadkach Portugalia była brana pod uwagę na równi z Polską, a w jednym nawet wygrała.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane