Rośnie zakupowe ciśnienie

Barometr nastrojów we flotach idzie na pogodę. W 2018 r. firmy ruszą na zakupy.

PNB Paribas i Arval co roku badają w całej Europie nastroje w firmowych flotach i na tej podstawie tworzą Barometr CVO. Tegoroczna edycja nie pozostawia wątpliwości: rynek samochodowy w Polsce będzie rósł.

DOBRE WIEŚCI:
Zobacz więcej

DOBRE WIEŚCI:

Rynek flotowy ma się w Polsce bardzo dobrze. Zawdzięczamy to przede wszystkim koniunkturze gospodarczej. Popyt na nowe samochody pozwala sądzić, że w następnym roku odnotujemy wzrost — mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. Marek Wiśniewski

— Rynek pojazdów firmowych zmierzy się wkrótce z wyzwaniem wymiany floty na niskoemisyjną. Nie ma wątpliwości, że w kolejnych latach pojazdy elektryczne zrewolucjonizują ten segment rynku. Wpłynie na to rozwój technologii, głównie spadek cen baterii i efekt skali produkcji, co przełoży się na przystępniejszą ofertę — uważa Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Przybywa optymistów

— Zeszłoroczne prognozy Barometru znalazły potwierdzenie w rynkowych wynikach. W tym roku nastroje menedżerów flot są doskonałe. Rok 2018 zapowiada się dla firm Car Fleet Management doskonale — mówi Grzegorz Szymański, dyrektor generalny i prezes Arval Polska. Aż 26 proc. badanych uważa, że zarządzane przez nich floty w Polsce będą w najbliższych trzech latach rosły. Przeciwnego zdania („moja flota się zmniejszy”) jest tylko 6 proc. Przewaga optymistów utrzymuje się od kilku lat, choc była nieco mniejsza: w badaniu z 2015 r. wynosiła 15 proc., a w 2014 r. — 14 proc. Polski rynek pozytywnie wyróżnia się na tle innych krajów europejskich.

— Rynek flotowy ma się w Polsce bardzo dobrze. Zawdzięczamy to przede wszystkim koniunkturze gospodarczej. Popyt na nowe samochody pozwala sądzić, że w następnym roku odnotujemy wzrost. Ale o tym, czy ta tendencja się utrzyma, zadecyduje przede wszystkim sytuacja ekonomiczna firm — komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Co ciekawe, auta we flotach jeżdżą coraz dłużej. Podobnie zresztą jest w całej Europie. Przy czym im mniejsza firma, tym dłużej planuje użytkować auto we flocie. Zdaniem autorów, wynika to z wybranego modelu finansowania — samochody kupowane za gotówkę są utrzymywane dłużej niż wzięte w leasing operacyjny.

Wskazanie na inne napędy

Tegoroczny „Barometr” pokazuje też, że 13 proc. szefów flot w Polsce i 19 proc. innych państwach europejskich rozważa skorzystanie w najbliższych trzech latach z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego. I od 2015 r. liczba takich firm w Polsce wzrosła dwukrotnie.

Jednocześnie już niemal co piąta korzysta już z takich rozwiązań, przy czym najpopularniejsze są auta z instalacją LPG. Ich liczbę w Polsce szacuje się na ponad 2,5 mln. W Polsce rośnie jednak także zainteresowanie napędami hybrydowymi. Co dziesiąty ankietowany rozważa ich wykorzystanie w firmie w najbliższych trzech latach. Jeszcze w 2015 r. takich menedżerów flot w średnich i dużych firmach było 3 proc. W innych krajach europejskich zarządzający flotami również skłaniają się ku wyborowi samochodów hybrydowych, a w drugiej kolejności elektrycznych.

Struktury bez zmian

„Barometr CVO” nie przynosi w tym roku informacji o znaczących zmianach w strukturze flot w polskich przedsiębiorstwach. Podobnie jak w całej Europie wielkość tych flot jest mocno skorelowana z liczbą pracowników. Różnice między firmami polskimi i z innych krajów kontynentu dotyczą wielkości flot. Ponad 100 samochodów ma 5 proc. polskich badanych przedsiębiorstw, średnia europejska to 12 proc. Ale i tu następują u nas zmiany. Od 2013 r. odsetek przedsiębiorstw zatrudniających ponad 500 osób i dysponujących flotami ponad 500 aut wzrósł w Polsce o 6 punktów procentowych.

Barometr CVO

Badanie od lat prowadzi Corporate Vehicle Observatory, organizacja założona w 2002 r. we Francji z inicjatywy BNP Paribas i firmy Arval. Tegoroczne badanie powstało na podstawie odpowiedzi 3847 osób administrujących flotami w firmach w Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Rośnie zakupowe ciśnienie