Rozbito grupę, która wyłudziła 50 mln zł VAT

PAP
opublikowano: 25-03-2013, 07:27

Zorganizowaną grupę osób i podmiotów dokonujących oszustw podatkowych w zakresie podatku VAT poprzez fikcyjne wewnątrzwspólnotowe dostawy różnych towarów rozpracowali pracownicy wywiadu skarbowego i inspektorzy kontroli skarbowej.

Straty Skarbu Państwa w efekcie ich działalności szacuje się na 50 mln zł.

Jak poinformowała w poniedziałek rzeczniczka Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach Joanna Kruz, zainteresowanie pracowników Wywiadu Skarbowego i funkcjonariuszy CBŚ wzbudzili mieszkańcy województwa śląskiego, którzy w młodym wieku, bez zbytniego doświadczenia w prowadzeniu biznesu, w okresie powszechnie panującego kryzysu gospodarczego, w błyskawicznym tempie rozwijali swoje firmy. Handlowali m.in. bardzo drogim tworzywem sztucznym, wykazując przeprowadzanie wielomilionowych transakcji.

Wspólne działania doprowadziły do firm z województwa śląskiego, dolnośląskiego, lubelskiego i lubuskiego, które w niedługim czasie przeprowadziły ogromną ilość transakcji sprzedaży tworzywa termoplastycznego o nazwie PEEK. Zgromadzony materiał pozwolił potwierdzić, iż sieć stworzonych do tego celu podmiotów, powiązanych ze sobą osobowo, dokonywała wielokrotnych transakcji kupna i sprzedaży tego samego towaru, który krążył pomiędzy ustalonymi firmami.

Zorganizowany proceder polegał na sprzedaży tego samego towaru przez sieć kilku lub kilkunastu podmiotów. Towar zakupiony od polskiej fikcyjnej firmy był przepuszczany przez kilka kolejnych firm z terenu naszego kraju. Następnie poprzez dostawy wewnątrzwspólnotowe trafiał na rynek Niemiec, Czech lub Słowacji ze stawką VAT 0 proc. i finalnie ten sam produkt trafiał z powrotem do pierwszego dostawcy.

Obroty spółek uczestniczących w tych oszustwach sięgały setek milionów złotych. W wyniku przestępczej działalności organizatorzy procederu wyłudzili z urzędów skarbowych ponad 50 mln złotych.

Istotnym z punktu widzenia prowadzonej sprawy był fakt, że podmioty uczestniczące w karuzelowym obrocie folii PEEK prowadziły zupełnie inny rodzaj działalności jak drukarnia czy hurtownia spożywcza.

„Jeden z zatrzymanych uczestników procederu mimochodem stwierdził, że gdyby przeliczyć faktyczny obrót fakturowy folią PEEK między wszystkimi firmami, pokryłby zapotrzebowanie tego towaru dla całego świata na najbliższe 5 lat” – zaznaczyła Joanna Kruz.

Przy ścisłej współpracy nadzorującej postępowanie Prokuratury Okręgowej w Gliwicach z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej udało się zabezpieczyć mienie łącznej wartości ponad 41 mln zł.

Zatrzymano łącznie 20 osób, w tym organizatorów tego przedsięwzięcia i kierujących zorganizowaną grupą przestępczą. Wobec 13 zastosowano środek zapobiegawczy w postaci 3-miesięcznego aresztu, wobec pozostałych zastosowano środki zapobiegawcze w postaci dozoru policyjnego i zakazu opuszczania kraju.

W sprawie wszczęto też kontrole skarbowe. Sprawa ma charakter wielowątkowy i rozwojowy.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane