RMF daje samochody, Zetka rozdaje duże pieniądze. Święta to czas walki o przychylność nowych słuchaczy.
Pełną parą pracują marketingowcy czołowych stacji radiowych. Kuszą odbiorców. Nowy słuchacz jest na wagę złota jako argument w negocjacjach stawek reklamowych z domami mediowymi.
— Teraz słuchacze więcej czasu spędzają w samochodach, mając łatwą możliwość zmiany stacji. W tym czasie szczególnie dba się o ramówkę, bo można przekonać do siebie nowych — przyznaje Maciej Brzozowski z grupy Bauer, do której należy RMF FM.
Prostackie puszczanie "Last Christmas" już nie wystarczy. Magnesem są konkursy: RMF rozdaje samochody, Radio Zet duże pieniądze.
RMF FM chce przekroczyć 10 proc. przewagi w słuchalności nad Radiem Zet i tym samym mieć kolejny pretekst do podniesienia cen reklam.
— Już kilka miesięcy temu RMF zdecydował się podnieść ceny powyżej oferty Radia Zet. Zetka, widząc swoją słabnącą pozycję w badaniach, poczuła się wtedy niepewnie i nie zdecydowała się podążyć za rywalem. Podobnie jest w najnowszych cennikach. RMF na całego dyskontuje mocną pozycję na rynku — zauważa Mateusz Grymuła z CR Media, planującego kampanie w radiu.
Od pół roku RMF zarabia cennikowo więcej niż największy rywal. Dlatego stacja Eurozetu, walcząc o zyski, postawiła na zmianę, nie tylko kadr.
— Jesteśmy na początku zmian programowych. Postawiliśmy na bardziej wymagającego odbiorcę. Na antenie pojawiło się więcej słowa i wiadomości, nowe audycje i osobowości. Zmiany są też zauważalne w muzyce. Badania i opinie słuchaczy pokazują, że obraliśmy właściwy kierunek — podkreśla Mateusz Kirstein, redaktor naczelny i dyrektor programowy Radia Zet i Chilli Zet.
Efekty zmian zobaczymy w następnych badaniach.
— Na razie RMF przestał szybko uciekać konkurentowi. Z drugiej strony, inne stacje z logo RMF zaczynają zwracać uwagę na innych rywali niż Zetka: bo z warszawskim PIN-em coraz ostrzej o reklamodawcę konkuruje RMF Classic — ocenia Mateusz Grymuła.
Od kilkunastu miesięcy rozziew w wynikach słuchalności między RMF i Zetką zwiększa się. Obecnie to 25,4 do 15,9 proc. na rzecz krakowskiej stacji. Przez rok warszawska stacja straciła więc 14 pkt proc. udziałów w rynku, a jej główny rywal zyskał 10,5 proc.
— Część słuchaczy przepływa do nas z Zetki. Nasze przyszłe wyniki w dużym stopniu będą zależeć od słabości konkurencji — uważa Mariusz Gołda, przewodniczący Komitetu Badań Radiowych oraz szef marketingu i badań w Grupie RMF.