Rozwój usług wciąż przyspiesza

Bogusław Kułakowski
16-09-2004, 00:00

W ciągu życia zaledwie 8-letniego dziecka, jakim jest Polska Telefonia Cyfrowa, przeżyliśmy już kilka rewolucji, których rangę wciąż trudno docenić.

Kilka lat temu prawie nikt nie spodziewał się, że sieci komórkowe będą, w coraz większym stopniu, służyły do transmisji danych, znacznie bardziej finezyjnych i złożonych niż zwykła rozmowa. Błyskawiczny rozwój technologii GSM umożliwił już korzystanie z internetu i poczty elektronicznej w telefonie.

Technologie komórkowe rozwijają się jednak niewyobrażalnie szybko, niemal na całym świecie. Ich esencją są usługi. Od najprostszych, takich jak łączenie ludzi, którzy chcą rozmawiać, przez SMS-y, a skończywszy na wirtualnych sieciach korporacyjnych i transmisji wideo.

Obecne w każdej dziedzinie

Nowoczesne rozwiązania technologiczne stosowane są w niemal wszystkich sektorach — od produkcyjnych, przez usługowe po szkolnictwo i służbę zdrowia. Firmy telekomunikacyjne oferują usługi przystosowane zarówno do potrzeb dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw, bez względu na profil ich działalności. Tworzą, jednym słowem, szeroko pojętą infrastrukturę — w coraz mniejszym stopniu zajmują się dostarczaniem zawartości, a w coraz większym umożliwiają wymianę informacji i danych.

Coraz bardziej popularne na świecie mobilne minibiura zastępują notebook, telefon i osobistą asystentkę. Pozwalają zdalnie zarządzać kalendarzem. Umożliwiają dostęp z dowolnego miejsca do wszelkich informacji i danych biznesowych. Dzięki nim zapracowani biznesmeni mogą maksymalnie wykorzystać czas spędzony w podróżach czy między spotkaniami, w oddaleniu od stanowiska pracy. Najnowszym przykładem może być tu BlackBerry Enterprise Solution — wyjątkowe rozwiązanie w dziedzinie komunikacji, które zostało opracowane z myślą o przedsiębiorstwach i ich pracownikach potrzebujących bezpiecznego, zintegrowanego bezprzewodowego dostępu do poczty elektronicznej, osobistego organizatora oraz aplikacji i zasobów informacyjnych intranetu i baz danych przedsiębiorstwa. W skład tego rozwiązania wchodzą,: mieszczący się w dłoni aparat BlackBerry oraz oprogramowanie instalowane w komputerach i serwerach wraz z usługami BlackBerry. PTC udostępnia klientom korporacyjnym sieci Era — pierwszym w Polsce — możliwość korzystania z tego urządzenia.

Cenne partnerstwo

W dobie tak szybkiego rozwoju coraz bardziej zauważalne i konieczne staje się też partnerstwo między firmami technologicznymi, dostarczającymi tzw. content — od gier, po muzykę i obraz, do kompletnych rozwiązań. Dla zapewnienia jak największej efektywności zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, korporacje technologiczne współpracują ze sobą w tworzeniu dla nich kompleksowej infrastruktury, zapewniającej m.in.: rozwiązania telekomunikacyjne, sprzęt, oprogramowania, czy bankowość elektroniczną. PTC, wspólnie z wybranymi firmami działającymi na polskim rynku, prezentowała już wielokrotnie rozwiązania, w ramach tzw. nowoczesnej firmy, przygotowane z myślą o sektorze MiŚP.

W przyszłości mobilne zarządzanie biznesem stanie się więc powszechne. Popularność rozmów — stanowiących nadal najchętniej wykorzystywaną usługę w telefonii komórkowej — będzie się zmniejszać, na rzecz tego, co określane jest szerokim pojęciem transmisja danych. Prędkość transmisji w systemie UMTS, osiągająca obecnie 384 Kbit/s. zapewni jeszcze lepszą jakość w dostępie do nowych usług multimedialnych. Umożliwi również transmisję sygnału telewizyjnego, wideokonferencje oraz rozmowy przez wideotelefony.

Bogusław Kułakowski prezes i dyrektor generalny Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci Era i Heyah

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogusław Kułakowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Rozwój usług wciąż przyspiesza