Ewolucja cyfrowej transformacji w ciągu najbliższych kilku lat nie będzie podążała wyłącznie w kierunku chmury obliczeniowej, internetu rzeczy czy rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa. Na znaczeniu zyskiwać zaczną wirtualna oraz rozszerzona rzeczywistość (Virtual Reality i Augmented Reality — VR i AR), a także sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence — AI). W tym roku już jedna czwarta spośród 500 największych europejskich firm będzie wykorzystywała właśnie te rozwiązaniaw swoich działaniach marketingowych — szacuje IDC.
— Technologia VR/AR ma tak wiele do zaoferowania, że nikt, kto się z nią zetknął, nie pozostanie obojętnym, gdy na horyzoncie pojawią się nowe możliwości jej zastosowania — przekonuje Jarek Smulski z IDC. Ekspert stawia też tezę, że jeśli jeden z graczy pokroju Facebooka, Apple’a, Google’a, Microsoftu bądź Samsunga stworzy w ciągu najbliższych dwóch lat narzędzie, które umożliwi łatwe tworzenie treści, wykorzystując wirtualną rzeczywistość, wtedy jedna piąta treści publikowanych chociażby na Facebooku będzie przekazem posługującym się AR/VR. Sztuczna inteligencja w przyszłości ma być również wykorzystywana w bankowości, np. do precyzyjnego scoringu kredytowego, tworzenia spersonalizowanych ofert finansowych czy rekomendacji zakupowych.
Na szerszą skalę znajdzie zastosowanie także w służbie zdrowia, dzięki czemu będzie możliwa bardziej precyzyjna diagnostyka. Według analizy IDC, do 2019 r. już 40 proc. wszystkich inicjatyw w obszarze cyfrowej transformacji i 100 proc. wszystkich skutecznych działań IoT będzie wspieranych sztuczną inteligencją. Do 2018 r. natomiast 75 proc. organizacji i deweloperów, w przynajmniej jednej stworzonej przez siebie aplikacji — włączając w to narzędzia do analityki biznesowej — zawrze funkcjonalność technologii kognitywnej, sztucznej inteligencji lub uczenia maszynowego.