RUCH NIE JEST GOTOWY DO SPÓŁKI E-COMMERCE

Zielke Mariusz, Zielewski Paweł
opublikowano: 2000-09-04 00:00

RUCH NIE JEST GOTOWY DO SPÓŁKI E-COMMERCE

Internetowa firma państwowego kolportera podniesie kapitał o 6,2 mln zł

Znane są już szczegóły wejścia Polsatu i Wirtualnej Polski do Ruch Internet. Za 6,2 mln zł medialne firmy przejmą po 33 proc. akcji spółki, która ma się zająć handlem elektronicznym. Zdaniem obserwatorów, taki ruch jest przedwczesny.

Ruch, największy polski dystrybutor prasy, pozyskał w końcu inwestorów strategicznych dla powołanej w kwietniu spółki Ruch Internet. Po 33 proc. udziałów przejmą w niej Polsat oraz Wirtualna Polska. Umowa w tej sprawie zostanie podpisana we wtorek. Kapitał akcyjny Ruch Internet zostanie podniesiony ze 100 tys. zł do 6,3 mln zł. Nie wiadomo, kto będzie prezesem nowej spółki i czy jej nazwa zostanie utrzymana.

Dla e-commerce

Głównym celem strategicznym Ruch Internet będzie obsługa rynku e-commerce w Polsce.

— Wspólnie z nowymi udziałowcami Ruch Internet będzie prowadził działalność handlową, kolportaż prasy, książek i wydawnictw poprzez sieć — mówi Marek Czarnecki, prezes Ruchu.

Spółka ma też stanowić zaplecze logistyczne dla handlu elektronicznego. Specjaliści uważają, że obok braku przepisów regulujących sprawy podpisu elektronicznego i płatności największą bolączką e-commerce w Polsce jest logistyka. Stąd zabiegi firm internetowych i medialnych o pozyskanie partnerów, którzy byliby w stanie fizycznie dostarczać towar sprzedawany wirtualnie. Takiego partnera wcześniej pozyskał Elektrim, który przejmując część internetową Empiku i Domów Towarowych Centrum, może liczyć na obsługę logistyczną prowadzoną przez te firmy.

Nie wiadomo, na jaką skalę będzie działał Ruch Internet. Prawdopodobnie — poza Ruchem i WP — zajmie się obsługą także innych podmiotów. Polsat ma przecież supermarket internetowy z Optimusem, właścicielem Onetu, głównego rywala Wirtualnej Polski. Tworzenie spółek przez głównych graczy rynku internetowego może też świadczyć o początku konsolidacji branży.

Konieczne zmiany

Zanim jednak Ruch Internet zacznie obsługiwać kogokolwiek, w samym Ruchu musi dojść do zmian. Posiadanie kilkunastu tysięcy kiosków i oddziałów w całej Polsce nie wystarczy, gdy nie są one połączone systemem informatycznym.

— Jego brak powoduje, że nie można śledzić ruchu towarów i zamówień. W przypadku dużej liczby klientów taki system sprzedaży się nie sprawdzi — mówi Maciej Grabski, dyrektor ds. kooperacji w Wirtualnej Polsce.

Jednocześnie — co zaskakujące — zdecydowanie zaprzecza, jakoby WP była zainteresowana wejściem do Ruch Internet.

— Chcemy pomóc e-commerce w Polsce i prowadzimy rozmowy z różnymi podmiotami. Są wśród nich Ruch, Kolporter, Poczta Polska. Jednak do żadnych porozumień nie doszło — twierdzi Marek Grabski.

Marek Czarnecki zapewnia, że Ruch jest już przygotowany do wdrożenia informatycznego systemu ERP (wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem). Nie wybrano jednak żadnego z systemów.

Izba krytykuje

Ruch jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Porozumienie z Polsatem i Wirtualną Polską jest ostro krytykowane przez Izbę Wydawców Prasy, która uważa, że tego rodzaju ruchy mogą stać się przyczyną spowolnienia prywatyzacji Ruchu. Do jej przeprowadzenia kolporter powinien uporządkować sprawy z dystrybucją prasy i reorganizacją przedsiębiorstwa.

— Nie rozumiemy stanowiska Izby. Wcześniej czy później Ruch musi wejść w Internet. I tak robimy to dość późno, spółka sieciowa podniesie zaś naszą wartość. Dlaczego dzielimy się udziałami? Mamy potencjał, sieć logistyczną i magazynową, bazę klientów. Potrzebujemy jednak partnerów, rozumiejących biznes elektroniczny — uważa Marek Czarnecki.

Daleko do 100 mln zł

Nie wiadomo, jak będzie wyglądać sprawa inwestycji w spółkę. Kwota 6,3 mln zł z pewnością na długo nie wystarczy. Jacek Czeladka, wiceprezes Ruchu, deklarował w maju, że inwestycje internetowe spółki wyniosą około 100 mln zł. Mimo przychodów za siedem miesięcy, wynoszących 4,4 mld zł, zysk netto Ruchu jest jednak bardzo niski i wynosi 35 mln zł.

— W porozumieniu nie ustaliliśmy wielkości inwestycji. Kapitał zakładowy Ruch Internet będzie na pewno podwyższany — zapewnia Marek Czarnecki.

TRZECH DO E-COMMERCE: Marek Czarnecki, prezes Ruchu, Marek Borzestowski, prezes Wirtualnej Polski, oraz Zygmunt Solorz, szef Polsatu, chcą wspólnie stworzyć kompleksową ofertę obsługi e- -commerce w Polsce.