Zagraniczni armatorzy rozpoczęli prawdziwą ofensywę na liniach promowych z polskich portów. W styczniu 2002 r. na linii Gdynia-Karlskrona prom Stena Europa zastąpiony został jednostką Stena Traveller z 250 miejscami pasażerskimi, 93 kabinami i miejscem dla 72 samochodów ciężarowych. Traveller pływa pod szwedzką banderą i ze szwedzką załogą.
W marcu zaś pojawi się na tej linii drugi prom Stena Baltica, z 547 kabinami i 1300 łóżkami, z miejscem dla 52 samochodów ciężarowych i 430 osobowych. Na jego pokładzie znajdzją się restauracja, kafeteria, kino, kasyno, parkiety taneczne i 3 sale konferencyjne.
23 kwietnia 2002 r. otwarte zostanie połączenie promowe z Gdyni do Kopenhagi. Obsługiwać je będą duńskie linie DFDS Seaways. Prom jednorazowo zabierze 972 pasażerów i 290 samochodów.