Ruszyła kampania informacyjna HACCP

Wojciech Surmacz
09-04-2002, 00:00

Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP), czyli Analiza Zagrożeń Krytyczny Punkt Kontrolny, jest systemem umożliwiającym firmie racjonalne podejście do zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Opracowano go w Stanach Zjednoczonych w celu rozpoznania i kontroli zagrożeń, które mogą pojawić się praktycznie w dowolnym momencie procesu produkowania i składowania żywności. Obecnie HACCP jest stosowany w zakładach przemysłu spożywczego o różnej wielkości na całym świecie. Posiada międzynarodową akceptację jako system zapewniający uzyskiwanie bezpiecznej żywności.

Niestety w Polsce wciąż obserwujemy jeszcze niski poziom zainteresowania systemem bezpieczeństwa produkcji żywności HACCP. Wiele spośród dużych firm mimo wymogów ustawowych zwleka z wdrożeniem do roku 2004, kiedy to prawdopodobnie zacznie obowiązywać we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Na razie polskie firmy rozpoczynają więc gromadzenie wiedzy o systemie i próbują określić nakłady inwestycyjne i technologiczne potrzebne do jego wprowadzenia.

— Wychodząc naprzeciw temu swoistemu głodowi informacyjnemu zorganizowaliśmy kampanię informacyjną dla dużych i średnich przedsiębiorstw przy współpracy Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dr. med. Aleksandra Szczygła w Warszawie oraz Royal Institute of Public Health w Londynie. Patronat medialny nad kampanią sprawuje „Puls Biznesu” —mówi Jacek Zontek, prezes zarządu AIMS Management Consultants.

— Jej celem jest zapoznanie rodzimych producentów żywności ze standardami HACCP w Unii Europejskiej, wymogami polskiego ustawodawstwa w zakresie produkcji bezpiecznej żywności oraz pomoc w przygotowaniach do wdrożenia systemu HACCP. Udział w kampanii jest nieodpłatny — dodaje Richard Rubin ekspert systemu HACCP z ramienia Royal Institute of Public Health.

Według Haliny Turlejskiej, kierownika pracowni systemów zapewnienia jakości w Instytucie Żywności i Żywienia, problemy z wdrażaniem systemu HACCP w polskich firmach można rozpatrywać w dwojaki sposób.

— Z jednej strony nasi producenci boją się jednak wdrażać system HACCP często twierdząc, że jest to bariera celowo stawiana im przez Zachód. Wychodzą z założenia, że jest to system, który w ich firmie wprowadzi same ograniczenia, a w zamian w zasadzie nic efektywnego nie wniesie. Z drugiej strony, są w naszym kraju eksperci, którzy straszą tym systemem, a on przecież został stworzony przez ludzi dla ludzi. Jedno jest pewne gdyby wśród rodzimych producentów żywności była większa świadomość tego, czym jest w ogóle HACCP, to inaczej by wszyscy na to patrzyli. Poza tym, w każdym szanującym się zakładzie podstawowe elementy higieny są zachowane, a to przecież stanowi doskonałe podstawy do zbudowania sytemu zapewnienia bezpieczeństwa żywności — tłumaczy Halina Turlejska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Ruszyła kampania informacyjna HACCP