Ruszyła w końcu budowa autostrady A1

Polska Agencja Prasowa SA
29-07-2005, 16:25

Od symbolicznego wmurowania bursztynowego kamienia węgielnego rozpoczęto w piątek budowę północnego odcinka autostrady A1 z Gdańska do Nowych Marz. Kamień wmurowali minister finansów Mirosław Gronicki, wiceminister infrastruktury Jan Kurylczyk i marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski.

Od symbolicznego wmurowania bursztynowego kamienia węgielnego rozpoczęto w piątek budowę północnego odcinka autostrady A1 z Gdańska do Nowych Marz. Kamień wmurowali minister finansów Mirosław Gronicki, wiceminister infrastruktury Jan Kurylczyk i marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski.

    "Budowa tej autostrady to polska racja stanu. Były czasy, kiedy Polska odwracała się od morza, ale nigdy na tym nie zyskiwała. Możliwość odblokowania portów Gdańska i Gdyni, a w przyszłości Szczecina i Świnoujścia (?) to wejście w intensywne możliwości wykorzystania gospodarki morskiej" - powiedział podczas uroczystości Kurylczyk.

    "To powinien być cel działania władz wszystkich województw nadmorskich" - dodał.

    Kurylczyk przypomniał, że obecnie jest 550 km autostrad, a w 2005 do użytku zostaną oddane 122 km. Rozpoczęto budowę kolejnych 600 km. Zapewnił, że do 2013 r. zostanie zrobionych 2086 km autostrad.  Pytany, czy możliwe jest podpisanie jeszcze przed wyborami umów dotyczących budowy odcinka Nowe Marzy-Toruń Kurylczyk zapewnił, że będzie do tego dążył.

    "Zaawansowanie rozmów jest już takie, iż w moim odczuciu można zakończyć rozmowy i przejść do podpisania umów przed końcem września" - dodał.

    Koncesję na budowę północnego odcinka autostrady A1 otrzymała osiem lat temu firma Gdańsk Transport Company SA (GTC). GTC, zgodnie z umową z sierpnia 2004 r., ma zrealizować I etap A1 między miejscowościami Rusocin a Nowe Marzy, o długości ponad 89 km.

    Średni koszt budowy jednego kilometra A1 na tym odcinku wyniesie 5,6 mln euro. Budowa tego odcinka ma zakończyć się w 2008 r.

    Autostrada A1 jest budowana w ramach partnerstwa prywatno-publicznego.

    Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) pożyczy 500 mln euro na budowę 89,5 km autostrady A1 z Gdańska do Nowych Marz. Jest to pożyczka na 30 lat, otrzyma ją Gdańsk Transport Company SA.  Pieniądze przeznaczono na prace projektowe, budowę, uruchomienie i utrzymanie tej części autostrady. EBI będzie finansował 74 proc. kosztów projektu. Ponadto Nordic Investment Bank uzupełni długoterminowe finansowanie tego projektu podobną pożyczką.

    Gdańsk Transport Company SA jest prywatnym koncesjonariuszem projektu na okres 35 lat. Spółka ma wybudować, a następnie eksploatować nową autostradę.

    A1 jest częścią sieci autostrad biegnących od Bałtyku przez Polskę, Czechy, Słowację i Austrię. W Polsce A1 łączy porty Gdyni i Gdańska z Katowicami.

    Budowa tej autostrady została włączona do listy priorytetowych projektów, zaakceptowanych przez Komisję Europejską w grudniu 2003 r. Mają one na celu wzmocnienie długoterminowej polityki rozwoju Europy przez rozwój infrastruktury drogowej, energetycznej i sieci komunikacyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Ruszyła w końcu budowa autostrady A1