Ryanair nie ufa Arupowi

opublikowano: 13-05-2018, 22:00

Przewoźnik nie udostępni umowy z Lotniskiem Modlin spółce, która pracuje dla PPL. Zrobi to, ale dla firmy z tzw. wielkiej czwórki

Choć decyzja o ulokowaniu portu zapasowego w Radomiu już zapadła, PPL, właściciel Lotniska Chopina i współwłaściciel Modlina, postanowił sfinansować kolejny raport: due diligence portu w Modlinie. Ma się nim zająć brytyjska firma konsultingowa Arup, która przygotowała korzystną dla Radomia analizę komplementarnego portu dla Mazowsza. Do jego przeprowadzenia niezbędny jest wgląd w umowę między Lotniskiem Modlin a Ryanairem, jedynym przewoźnikiem operującym z podwarszawskiego portu. Zarząd Modlina odmawiał dotychczas udostępnienia dokumentu, powołując się na zapisy umowy, która ma chronić irlandzkiego przewoźnika przed konkurencją. Tym razem poprosił go o zgodę. Nie dostał jej.

Nie ta liga

„Niestety, doniesienia medialne wskazują, że Arup jest mocno powiązany z PPL, bezpośrednim konkurentem Portu Modlin i partnerem Ryanaira na Lotnisku Chopina. Opinie Arupa na temat polskiego rynku lotniczego są identyczne z wyrażanymi przez PPL, który ostatnio zamówił w Arupie raporty, wykorzystywane w nagonce na Ryanaira i Modlin. W świetle powiązań Arupa z PPL obawiamy się, że ujawniona Arupowi umowa zostanie przekazana PPL, co oznaczałoby złamanie prawa konkurencji”— brzmi pismo Ryanaira, które otrzymał zarząd Lotniska Modlin.

Tania linia jest jednak otwarta na udostępnienie wglądu do umowy innej firmie. „Jesteśmy gotowi zgodzić się na ujawnienie umowy jednej z firmy audytorskich z wielkiej czwórki (Deloitte, EY, KPMG, PwC) do celów przeprowadzenia niezależnego due diligence, pod warunkiem podpisania umowy o nieujawnianiu jego treści zawartej z Ryanairem na piśmie” — wynika z listu.

Wet za wet

W styczniu LOT złożył w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) zawiadomienieo możliwym nadużyciu pozycji dominującej przez lotnisko w Modlinie. Narodowy przewoźnik uważa, że Ryanair ma w umowie zagwarantowane warunki eliminujące konkurencję — do 3 mln pasażerów (w ubiegłym roku obsłużył 2,93 mln) płaci po 6 zł za jednego, a powyżej tej liczby opłata spadnie do 5 zł. Nowy przewoźnik musi płacić 40 zł za pasażera. Tak było zgodnie ze starym cennikiem. W nowym, który zarząd Modlina przekazał do akceptacji ULC w marcu, cena dla nowego przewoźnika ma spaść do 28 zł.

Po informacji o złożeniu przez LOT zawiadomienia do UOKiK Ryanair poinformował, że miesiąc wcześniej poskarżył się na PPL w Komisji Europejskiej. W grudniu 2017 r. do Departamentu Konkurencji Komisji Europejskiej trafiła skarga na naruszenie konkurencji przez PPL, który uniemożliwia rozbudowę infrastruktury w Modlinie.

Czekając na CPK

W kwietniu PPL, właściciel Lotniska Chopina, podał, że port komplementarny dla Warszawy powstanie w Radomiu. Wybór wynika z analizy firmy Arup, która twierdzi, że przeniesienie tam części ruchu będzie szybsze i tańsze. Lotnisko Chopina, które obsłużyło w 2017 r. niemal 15,8 mln pasażerów, ma przepustowość na poziomie 20 mln osób, ale już w ubiegłym roku kilka razy doszło do granic możliwości. Jednocześnie od wiosny tego roku wprowadziło ograniczenia lotów nocą. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma ruszyć dopiero w 2027 r. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ryanair nie ufa Arupowi