Ryczałt na zdalne biurko bez PIT

opublikowano: 25-03-2021, 16:55

Skarbówka nie dopatruje się przychodu u pracowników, którym pracodawcy finansują wyposażenie stanowiska do pracy zdalnej.

Są już pierwsze interpretacje podatkowe dotyczące rozliczania świadczeń od firm dla zatrudnionych w nich osób skierowanych do wykonywania pracy zdalnej. Dotyczą one ryczałtów z przeznaczeniem np. na dostęp do internetu, zakup sprzętu elektronicznego, biurka i fotela, a także na pokrycie kosztów zużycia prądu i wody. Z wykładni wynika, że pracodawca jest zwolniony z obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku od osób fizycznych (PIT), który obciążałby pracownika, ponieważ z tego tytułu nie powstaje u niego przychód.

– Jednocześnie zwolnienia z PIT nie uzasadniono ponoszeniem dodatkowych kosztów przez zatrudnionego, lecz tym, że pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia pracownika zdalnego w narzędzia i materiały. W ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie musi ono mieć tylko charakteru rzeczowego. Można za nie uznać wypłatę świadczenia za używanie własnych przedmiotów danej osoby – wyjaśnia Bartosz Ulczycki, prawnik z Kancelarii DGTL Kibil Piecuch i Wspólnicy.

Ryczałt za pracę zdalną nie jest zatem przychodem pracownika, ponieważ służy wyposażeniu stanowiska pracy przez pracodawcę. W konsekwencji nie ma też obowiązku zapłaty składek ZUS.

– To niespodziewane podejście, gdyż przepisy podatkowe wprost nie zezwalają na takie wypłaty z pominięciem PIT. Niemniej, jak wynika z interpretacji, stanowisko to uzasadnia szczególny charakter pracy zdalnej, do której pracodawca powinien zapewnić pracownikowi warunki – mówi Bartosz Ulczycki.

Według niego taka wykładnia rodzi pytania o jej konsekwencje w chwili, gdy pracownik przestanie pracować zdalnie. Jeżeli pracodawca wyposażył go np. w fotel lub biurko do pracy, to niewykluczone, że zatrudniony może być zobowiązany do ich zwrotu. Czy podobnie powinno być ze świadczeniem pieniężnym?

– W tej sprawie mogą pojawić się dwie interpretacje. Według jednej pracownik będzie zobowiązany do zwrotu świadczenia pomniejszonego o koszty rzeczywiście poniesione, np. na prąd i internet. Natomiast inna wykładnia, zdawałoby się bardziej racjonalna, może uznawać, że wypłacony ryczałt będzie zwrotem kosztów za zużywane przez pracownika materiały własne i nie będzie podstawy do żądania zwrotu – ocenia prawnik.

Jednak zwraca uwagę, że sprawy te są przedmiotem indywidualnych interpretacji podatkowych. Dotyczą wyłącznie przedsiębiorców, którzy o nie występują.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane