Rynek analiz finansowych czeka rewolucja

opublikowano: 29-03-2017, 15:02
aktualizacja: 29-03-2017, 15:03

Wejście w życie dyrektywy MIFID II pomoże podmiotom niezależnym od banków rozpychać się na rynku analiz finansowych, donosi na stronie internetowej agencja Reuters.

Wejście w życie MIFID II, planowane na styczeń 2018 r., zamiesza na rynku analiz finansowych, wynika z szacunków firmy Quinlan & Associates, na które powołuje się Reuters. Do 2020 r. udział firm doradczych niezależnych od globalnych instytucji finansowych wzrośnie z niespełna 1 proc. do 15 proc. Wszystko przez zawarty w dyrektywie nakaz pobierania opłat za korzystanie z analiz (obecnie biura maklerskie koszt tworzenia analiz pokrywają z przychodów z prowizji od transakcji).

- Globalny rynek analiz znalazł się u progu rewolucji – powiedział Reutersowi Benjamin Quinlan, prezes mającej siedzibę w Hongkongu Quinlan & Associates.

Zdaniem Piotra Żółkiewicza, zarządzającego funduszem Zolkiewicz & Partners Inwestycji w Wartość FIZ, to zmiany, które ucywilizują rynek. Z jednej strony korzystnie wpłyną na poziom analiz. Z drugiej – być może przyczynią się do obniżenia kosztów transakcyjnych, bo po wprowadzeniu opłat za raporty biurom maklerskim będzie trudno uzasadnić utrzymanie obecnej wysokości prowizji transakcyjnych.

- Dla większości TFI opłatność raportów nie będzie dużym problemem, bo ich ceny nie będą wysokie. Zakładając, że jeden raport będzie kosztował 5-7 tys. zł, a przeciętne towarzystwo kupi takich raportów 20 miesięcznie, to jego dodatkowe koszty zamkną się w ponad 100 tys. zł – wylicza Piotr Żółkiewicz.

Trudno powiedzieć, czy biura maklerskie na zmianach skorzystają czy stracą, jednak opłaty mogą być problemem dla małych towarzystw, przyznaje specjalista. ZPIW FIZ, który już dzisiaj opiera się głównie na pracy własnego zespołu liczącego pięciu analityków, po wprowadzeniu odpłatności zupełnie przestanie korzystać z zewnętrznych analiz, być może powiększając zespół, zapowiada Piotr Żółkiewicz. Zdaniem Quinlan & Associates regulacje MIFID II, choć bezpośrednio będą dotyczyły tylko Europy, pomogą w uporządkowaniu branży analiz rynkowych także w skali globu. 15 głównych banków inwestycyjnych wydaje codziennie 40 tys. raportów, jednak tylko niespełna co setny jest wykorzystywany przez inwestorów, oblicza think-tank.

Traderzy
Bloomberg
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski, reuters.com

Polecane