Rynek mediów urośnie wraz z PKB

W Polsce będą rządzić internet, wideo i gry, jednak tradycyjne media — telewizja i prasa — nie powiedziały ostatniego słowa.

Internet, wideo oraz gry — te trzy segmenty będą w najbliższych latach siłą napędową polskiego rynku mediów i rozrywki. Takie wnioski płyną z raportu firmy konsultingowej PwC. Od kilkunastu lat bada ona globalny rynek mediów i w tym roku zdecydowała się na przygotowanie pierwszej polskiej edycji swojego raportu. Ta decyzja była podyktowana wielkością rodzimego rynku mediów i rozrywki, którego wartość w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii przekroczyła 9 mld USD.

— Tym samym Polska awansowała do grona rynków o dużej skali, ale niskim poziomie wzrostu, który w najbliższych latach będzie zbliżony do wzrostu PKB — mówi Paweł Wesołowski, lider zespołu ds. telekomunikacji, mediów i technologii w PwC Polska. Prognozuje, że w 2020 r. wartość rynku mediów i rozrywki sięgnie 10,8 mld USD, co oznacza, że będzie on rósł o średnio 3 proc. rocznie. Wzrost nie rozłoży się równomiernie na wszystkie segmenty. Największymi beneficjentami będą rynek reklamy internetowej, telewizyjny oraz gier wideo. Paweł Wesołowski podkreśla, że w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii na świecie więcej wydano na reklamę w sieci niż na reklamę telewizyjną. To pokazuje kierunek, w którym będzie podążał polski rynek. Reklama internetowa przegoni nad Wisłą reklamę telewizyjną w 2020 r. Nie oznacza to jednak, że rynek TV czeka kryzys. Wręcz przeciwnie: wydatki na płatne telewizje pozostaną na obecnym poziomie, mocno wzrosną zaś przychody z treści wideo w internecie. — Polacy kochają telewizję i nic tego nie zmieni w najbliższych latach — mówi Paweł Wesołowski.

Według niego, trzecim segmentem, który będzie napędzałrynek mediów i rozrywki w Polsce, będą gry wideo. Nie będzie to jednak związane bezpośrednio z ostatnimi sukcesami polskich producentów gier. Polacy będą po prostu coraz więcej wydawać na tę formę rozrywki.

— Młode pokolenie zupełnie inaczej konsumuje media i będzie miało coraz większy wpływ na kształt całego rynku — podkreśla Maciej Korzeniowski, partner w PwC Polska. PwC ma dobre wieści dla tradycyjnej prasy, która od kilku lat boryka się nad Wisłą ze spadkiem czytelnictwa. W najbliższych latach rynek przestanie spadać, a nawet może na nim dojść do niewielkich zwyżek. Nie oznacza to jednak wielkiego powrotu Polaków do kupowania papierowych gazet, tylko rosnącą popularność ich cyfrowych wydań. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu