Rynek mieszkań potrzebuje zmian

MAS
opublikowano: 27-09-2011, 00:00

KOMENTARZ

W2011 r. podaż nowych mieszkań jest zdecydowanie większa niż popyt. Przyczyniło się do tego rozpoczęcie wielu inwestycji przygotowanych, lecz nie rozpoczętych w latach poprzednich oraz zacieśnienie polityki kredytowej banków. Mimo to sprzedaż mieszkań w pierwszym półroczu była dobra, choć niższa niż w latach poprzednich. Większość deweloperów dostosowała ofertę do sytuacji nabywców, oferując mieszkania małe — do 60 mkw., w tańszych dzielnicach.

Dzięki szybkiej reakcji na zmiany rynkowe deweloperzy są w dobrej kondycji finansowej. Obecnie, obserwując malejący popyt, ograniczają liczbę rozpoczynanych budów. Szansą dla osób, których nie stać, lub które nie chcą inwestować we własne mieszkanie może być budownictwo czynszowe. Tylko rozwój prywatnego budownictwa czynszowego może znacząco zmniejszyć niedobór mieszkań.

Nie każda rodzina może sobie pozwolić na kupno mieszkania, a programy rządowe typu TBS nie sprawdziły się. W krajach rozwiniętych przeważają prywatne mieszkania na wynajem. Również w Polsce jest wielki potencjał dla rozwoju tego rynku. Nie mogąc liczyć na pieniądze budżetowe, powinniśmy szukać możliwości zaangażowania kapitału prywatnego w budownictwo czynszowe. Wymaga to jednak decyzji politycznych — zniesienia bariery w postaci nadmiernej ochrony lokatorów i zachęt fiskalnych. Budżet państwa może na tym jedynie zyskać, gdyż prywatne budownictwo czynszowe w praktyce w Polsce nie istnieje z powodu zbyt dużego ryzyka i braku zachęt podatkowych. Jeśli szybko nie stworzy się możliwości rozwoju prywatnego rynku mieszkań czynszowych, w najbliższych latach znacznie spadnie liczba mieszkań oddawanych do użytku.

JACEK BIELECKI

główny ekspert i członek zarządu Polskiego Związku Firm Deweloperskich

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAS

Polecane