Czytasz dzięki

Rynek pudełek zaczyna odbijać

opublikowano: 29-07-2020, 22:00

Rynek opakowań papierowych najgorsze ma już za sobą — wynika z raportu DS Smith, jednego z europejskich liderów branży.

Brytyjski DS Smith, jako pierwszy z czołowych graczy na europejskim rynku opakowań papierowych, opublikował raport z danymi za maj. Dzięki temu już teraz możemy przyjrzeć się sytuacji w branży w okresie, gdy lockdown był stopniowo znoszony. Artykuł jest jedną z codziennych analiz dostępnych dla subskrybentów serwisu PB Forecast Opakowania. DS Smith zanotował w maju spadek produkcji głównego wyrobu — pudełek kartonowych — o 4,7 proc. r/r. To oznacza pogłębienie się załamania, bo w kwietniu spadek wyniósł 4,5 proc. Dane są spójne ze statystykami dotyczącymi produkcji przemysłowej. Jak informowaliśmy ostatnio, europejski segment opakowań papierowych był jedynym, który w maju zanotował pogłębienie spadku. Załamanie byłoby jeszcze głębsze, gdyby nie duża, 83-procentowa ekspozycja spółki na branżę FMCG i e-commerce. Dzięki temu spadek wyniósł tylko kilka procent, a nie około 25 proc., jak segment przemysłowy. Sektory konsumenckie lepiej od przemysłowych poradziły sobie z pandemią. W Polsce potwierdzają to dane o sprzedaży detalicznej, która w czerwcu była tylko o 1,3 proc. niższa niż w ubiegłym roku.

Ciekawie wygląda również geograficzny rozkład wyników za marzec, kwiecień i maj. Wynika z niego, że w krajach północnej Europy mimo pandemii utrzymywała się dodatnia dynamika produkcji pudełek kartonowych. Dużo gorzej sytuacja wyglądała na południu i wschodzie kontynentu. Najbardziej oczywistym wytłumaczeniem jest zasięg wirusa. Kraje południa, takie jak Hiszpania czy Włochy, chorowały dużo ciężej niż np. Szwecja. Niemniej, według prognoz DS Smitha, w czerwcu doszło do odbicia. Szacunki brytyjskiej spółki wskazują, że było ono dosyć wyraźne, bo dynamika wzrosła do -4 proc. r/r, czyli najwyższego poziomu od marca tego roku. Z danych wynika, że branża opakowań papierowych, choć była jedną z najbardziej poszkodowanych wskutek pandemii, najgorsze ma już za sobą. W kolejnych miesiącach motorem wzrostu rynku opakowań papierowych znowu mogą być trendy w polityce klimatycznej oraz dynamiczny rozwój e-commerce.

Jeżeli chcesz otrzymywać dużo więcej takich informacji, czyli stały monitoring branżowych wiadomości z Polski i ze świata, zaprenumeruj PB Forecast Opakowania — cykliczny serwis analityczny „Pulsu Biznesu” i SpotDaty poświęcony tej branży.

www.pb.pl/forecast/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Konczewski, SpotData

Polecane