Rynek reklamy po zimie oklapnie

RAF
opublikowano: 17-11-2008, 00:00

O 9,4 proc. wzrosły przychody reklamowe mediów w III kwartale br. Ale idzie wielkie spowolnienie.

O 9,4 proc. wzrosły przychody reklamowe mediów w III kwartale br. Ale idzie wielkie spowolnienie.

Według szacunków CR Media Consulting (spółka zależna Internet Group), opublikowanych w najnowszym Ad. media Raporcie, przychody reklamowe mediów netto wzrosły w trzecim kwartale 2008 r. o 9,4 proc. w stosunku do tego samego okresu 2007 r.

Trzeci kwartał, w którym pojawiły się pierwsze oznaki kryzysu na świecie, zaowocował w Polsce spowolnieniem wzrostu rynku reklamy po bardzo wysokim, kilkunastoprocentowym wzroście w pierwszej połowie roku. Ale nadal przyrost jest duży.

Wyhamowanie

Tradycyjnie najsłabszy dla mediów kwartał obejmujący miesiące wakacyjne przyniósł im 1,5 mld zł przychodów. Z tego ponad połowę przejęła telewizja. Jej przychody reklamowe były o 13 proc. większe niż w tym samym okresie poprzedniego roku. Ponadprzeciętny wzrost zanotowało również radio. Spowolnienie wzrostu rynku reklamy pierwsza boleśnie odczuła prasa. Jej przychody pozostały na prawie tym samym poziomie co w trzecim kwartale 2007 r. Najwyższym wzrostem cieszy się, już od dłuższego czasu, internet, którego przychody zwiększyły się w trzecim kwartale prawie o jedna trzecią.

W ostatnim kwartale roku analitycy CR Media Consulting spodziewają się dalszego spowolnienia wzrostu rynku reklamy — do 5,7 proc. W rezultacie w całym roku przychody reklamowe mediów mają być o 10,5 proc. wyższe niż w 2007 r.

Wielka niewiadoma

Najnowszy Ad. media Raport zawiera również wariantową prognozę rozwoju rynku reklamy w latach następnych. Autorzy zastrzegają, że niepewność co do rozwoju sytuacji w przyszłym roku roku jest bardzo duża. Widać to choćby po przewidywaniach wzrostu PKB, które wahają się od 1,5 do 4,8 proc. A rynek reklamy jest bardzo czuły na zmiany koniunktury, więc te skrajne wartości oznaczają znaczny spadek przychodów lub kontynuację dużego wzrostu.

Niekorzystny rozwój sytuacji na rynkach zachodnich, a także coraz bardziej pogarszające się nastroje konsumentów i przedsiębiorców w Polsce, zmuszają, jak twierdzą autorzy raportu, do znacznego obniżenia prognoz dla rynku reklamy. Ostatecznie przyjmują, że według najbardziej prawdopodobnego scenariusza rynek ten wzrośnie w przyszłym roku tylko o 1,7 proc.

CR Media Consulting, podobnie jak dom mediowy Starlink, opiera swoje szacunki na danych netto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAF

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Rynek reklamy po zimie oklapnie