RYNEK WYMUSIŁ SPECJALIZACJĘ

Aneta Królak
opublikowano: 2000-04-21 00:00

RYNEK WYMUSIŁ SPECJALIZACJĘ

Najdroższe kursy organizowane dla konkretnych firm cieszą się największą popularnością

WZOREM STOLICY: Tendencja do specjalizacji najpierw wystąpiła w Warszawie, jednak bardzo szybko także firmy szkoleniowe z innych dużych miast zaczęły organizować więcej szkoleń „szytych na miarę” — twierdzi Tomasz Staśkiewicz z Instytutu Zarządzania. fot. ARC

Z przygotowanego przez Instytut Zarządzania raportu dotyczącego usług szkoleniowych wynika, że rynek ten zaczyna się powoli stabilizować. Największe szanse na utrzymanie stałego wzrostu zainteresowania ich usługami mają firmy oferujące najdroższe szkolenia.

Po wyraźnym boomie w roku 1998, kiedy większość firm zarabiała na kursach dla agentów funduszy emerytalnych, rynek usług szkoleniowych zaczął się wyraźnie polaryzować. Firmy zaczęły specjalizować się w organizowaniu szkoleń zamkniętych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych przedsiębiorstw.

Pogoda dla bogaczy

Duże przedsiębiorstwa i międzynarodowe koncerny są najczęstszymi odbiorcami szkoleń najdroższych. Firmy oferujące takie kursy szacują wzrost zainteresowania ich propozycjami na poziomie 24 proc. realizowanych dni szkoleniowych.

— W roku 1999 największą popularnością cieszyły się najdroższe oferty. Ich organizatorzy zanotowali najwyższy, 31-procentowy wzrost liczby dni przeprowadzonych szkoleń. Część klientów, dysponując mniejszym budżetem, zoptymalizowała wydatki i zaczęła zamawiać szkolenia w firmach droższych, ale oferujących wyższą jakość. Ponadto firmy najdroższe relatywnie najwięcej środków przeznaczyły na akcje reklamowe, co przełożyło się na liczbę zamówień — komentuje Tomasz Staśkiewicz, menedżer projektów kadrowych w Instytucie Zarządzania, twórca raportu.

Dogonić Warszawę

Pojawienie się na rynku, nie tylko warszawskim, nowych firm proponujących szkolenia wpłynęło na zmniejszenie średniej liczby godzin przeprowadzonych zajęć. Istotny jest jednakże fakt, że firmy ze stolicy w tej sytuacji nie mogą zawyżać cen swoich usług.

Średnia cena zamkniętego dnia szkoleniowego w stolicy waha się od 4,6 do 5,8 tys. zł. Przeważnie oferta ta skierowana jest do wyższej i średniej kadry menedżerskiej w organizacjach międzynarodowych.

— Firmy działające poza Warszawą i największymi ośrodkami miejskimi, takimi jak Kraków, Wrocław, Poznań czy Trójmiasto, również zaczynają specjalizować się w szkoleniach „szytych na miarę”. Jednak, w przeciwieństwie do stołecznych przedstawicieli branży, swoją ofertę kierują do prywatnych firm polskich. Średnia cena dnia szkolenia nie przekracza 3,9 tys. zł, dlatego też często bazują na zleceniach z instytucji, dla których organizują szkolenia otwarte — podkreśla Tomasz Staśkiewicz.

Aneta Królak