Rywalizacja o wrocławski car-sharing

TM
opublikowano: 01-10-2015, 13:08

Arriva, Enigma, Egis+Nawrot, Decatur i AWL VIII zgłosiły gotowość do uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią aut elektrycznych.

W tym tygodniu minął termin składania wniosków we wrocławskim postępowaniu, o którym pisaliśmy pod koniec sierpnia. Okazuje się, że dolnośląskim PPP interesuje się pięć firm – informuje magistrat. Akces zgłosiły  Arriva, Enigma, Egis+Nawrot, Decatur i AWL VIII.

- Obecnie weryfikujemy poprawność złożonych wniosków, a niebawem nastąpi etap negocjacji i indywidualnych rozmów z partnerami w zakresie aspektów technicznych, prawnych i ekonomicznych funkcjonowania systemu. Po doprecyzowaniu warunków systemu nastąpi składanie ofert i wybór partnera – mówi Anna Badeńska z działu projektów i rozwoju infrastruktury Urzędu Miejskiego.

Samorząd chce, by w całodobowym systemie bezobsługowym działało 200 aut. Mają się poruszać w granicach administracyjnych Wrocławia plus 10 km poza rogatkami miasta. Drugim elementem projektu jest uruchomienie sieci 60-100 stacji wypożyczeń. Miasto wskaże 30 lokalizacji, reszta propozycji będzie pochodzić od prywatnego partnera. Wyłącznie z myślą o autach elektrycznych zostanie wyodrębnionych 400-500 miejsc parkingowych.

Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki wrocławskiego magistratu, nie chciał w sierpniu szacować kosztu inwestycji.

- To nie jest łatwa sprawa. Rozpiętość kosztów może być nawet dwukrotna. Po pierwsze, wiele zależy od kosztów zakupu samochodów, po drugie, od liczby stacji wypożyczeń, po trzecie, od modelu ładowania samochodu. Są miasta, w których przy każdej stacji znajduje się taki moduł (co podnosi koszt), są też takie, gdzie instalowane są rzadziej, a doładowaniem aut zajmuje się w godzinach wieczornych operator — mówił wrocławski urzędnik.

Jego zdaniem, znacznie łatwiej jest oszacować koszt wynajmu auta elektrycznego.

- Zasada jest taka, że car sharing powinien być odrobinę tańszy niż porównywalny kurs taksówką. Będziemy dążyć do tego, by użytkownicy uiszczali opłatę według maksymalnie prostych kryteriów, np. czasu użytkowania i/lub długości pokonanej trasy — tłumaczył  Zbigniew Komar.

Użytkownicy systemu będą się cieszyć przywilejami.

 - To możliwość korzystania z bus-pasów, wyznaczone bezpłatne miejsca parkingowe, uprawnienia do poruszania się po niektórych ulicach wyłączonych z ruchu kołowego – wylicza Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki.

Po weryfikacji wniosków  firmy zostaną zaproszone do złożenia konkretnych ofert i w I kwartale 2016 roku będzie można wybrać partnera.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: TM

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu