Od początki 2024 r. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej prowadziło prace nad przeglądem reform i inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Ich efektem jest propozycja zmian obejmująca 11 reform i 22 inwestycji. Jedną propozycji zmian w KPO jest rezygnacja z opodatkowania właścicieli aut spalinowych. Wprowadzenie tej daniny jest jednym z tzw. kamieni milowych, od których spełnienia uzależniona jest wypłata pieniędzy. Podstawą prawną rewizji KPO jest art. 21 ust. 1 rozporządzenia 2021/241 dotyczący możliwości zmiany decyzji wykonawczej Rady UE zatwierdzającej KPO ze względu na obiektywne okoliczności, które uniemożliwiają zrealizowanie poszczególnych kamieni milowych czy realizacji wskaźników.
Teraz ruszają konsultacje publiczne zaproponowanych zmian. Mają potrwać do 15 kwietnia, a 8 kwietnia odbędzie się wysłuchanie publiczne, w którym będzie można wyrazić opinię, uwagę czy przedstawić propozycje zmian. 18 kwietnia zbierze się Komitet Monitorujący KPO, podczas którego zostanie omówiony proces konsultacji społecznych oraz przedstawione stanowisko strony rządowej do zgłoszonych uwag i propozycji do rewizji KPO.
Przypomnijmy, że w czerwcu 2022 r. Komisja Europejska (KE) zaakceptowała przygotowany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości KPO, w ramach którego Polska ma otrzymać z unijnego Funduszu Odbudowy 59,81 mld EUR, w tym 25,27 mld EUR w postaci dotacji i 34,54 mld EUR w formie preferencyjnych pożyczek. Pieniądze mają wzmocnić gospodarkę po pandemii COVID-19 oraz zwiększyć jej odporność na kryzysy. KE postawiła jednak pewne warunki zwane kamieniami milowymi, od których spełnienia zależy otrzymanie tych pieniędzy. Wśród nich są również dotyczące rozwoju transportu nisko- i zeroemisyjnego. Polska zobowiązała się m.in. do podwyższenia od 2024 r. opłaty rejestracyjnej dla samochodów spalinowych. Poza tym do 2026 r. ma zostać wprowadzony nowy podatek. Mają być nim obciążeni właściciele aut spalinowych. Jego wysokość będzie powiązana z wielkością emisji dwutlenku węgla oraz tlenków azotu. Dochód z tego podatku ma zostać przeznaczony na „ograniczenie negatywnych efektów zewnętrznych transportu oraz rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego zarówno na obszarach miejskich, jak też wiejskich”.
