Do połowy kwietnia Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zamierza przeprowadzić konsultacje społeczne dotyczące rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
- W drugiej połowie kwietnia pakiet zmian może zostać przyjęty przez Radę Ministrów, a pod koniec kwietnia zamierzamy nasze propozycje wysłać Komisji Europejskiej – mówi Jan Szyszko, wiceminister funduszy.
Zakłada, że uzgodnienia z Brukselą potrwają około dwóch miesięcy.
Jedna z propozycji dotyczy zmian na liście kamieni milowych, czyli różnego rodzaju działań wymaganych przez Komisję Europejską, od których uzależniona jest wypłata funduszy z KPO. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, kierująca resortem funduszy, informuje, że rząd będzie zabiegać o rezygnację z obowiązku wprowadzenia opłat od użytkowników samochodów z silnikiem Diesla.
W branży offshore gonią terminy
Pozostałe działania dotyczą terminów i warunków finansowania inwestycji.
- Priorytetem jest uzyskanie notyfikacji Komisji Europejskiej, która jest potrzebna do rozpoczęcia budowy terminala instalacyjnego w Gdańsku – mówi Katarzyna Pełczyńska – Nałęcz.
Ma nadzieję, że uda się przekonać Komisję Europejską do wydania jej w przyśpieszonym trybie, bez prenotyfikacji. Na zielone światło z Brukseli liczy Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który już szuka wykonawców gdańskiego terminala. Katarzyna Pełczyńska – Nałęcz szacuje, że dotacja na tę inwestycję przekroczy 1 mld zł. To nawet nieco więcej niż potrzebuje PFR. Jego prezes, Paweł Borys, szacuje, że fundusz zasili inwestycję kapitałem w wysokości 500 mln zł, z KPO pozyska nie mniej niż 700 mln zł, a 200 mln zł wyniesie przelew VAT do fiskusa.
W sumie w KPO na inwestycje w terminale offshore zaplanowno ponad 430 mln EUR (1,88 mld zł). Na razie nie wiadomo, jak zostaną rozdysponowane pozostałe fundusze. Pierwotnie planowano, że oprócz terminala w Gdańsku zostaną zbudowane także huby instalacyjno-serwisowe w Ustce i w Łebie. Przewidziano na nie 96,8 mln EUR (415 mln zł). Już jednak wiadomo, że nie uda się ich zbudować w terminie, więc konieczna może być weryfikacja planów..
- Odnośnie do Ustki, z uwagi na ramy czasowe KPO i konieczność rozliczenia inwestycji do końca czerwca 2026 r., nie jest możliwe zrealizowanie całego zakresu związanego z budową zewnętrznego portu instalacyjno-serwisowego. Zostaną wykonane prace polegające na remoncie falochronu zachodniego i wschodniego wraz z nabrzeżem pilotowym. Zostanie odtworzona również ostroga przy falochronie zachodnim – informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni, odpowiedzialnego za inwestycję.
Zapewnia, że choć budowa zewnętrznego portu instalacyjno-serwisowego nie jest możliwa w ramach czasowych KPO, Urząd Morski w Gdyni realizuje prace przygotowawcze takie jak opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego, uzyskanie decyzji zatwierdzających projekt robót geologicznych i wznoszenie konstrukcji w polskich obszarach morskich. Urząd ma już też raport o oddziaływaniu na środowisko oraz złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. 1 marca tego roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej, a ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest na III kwartał 2024 r.
Przygotowania trwają też w Łebie.
- Dotychczas wykonano m.in. analizę falowania oraz opracowano trzywariantową koncepcję wykonania inwestycji. W trakcie realizacji są umowy na monitoring ornitologiczny oraz ichtiologiczny. W tym roku planowane jest opracowanie Programu funkcjonalno-użytkowego. Rozpoczęcie realizacji inwestycji planowane jest w II kwartale 2025 r. Szacowany koszt to 150 mln zł. Trwają analizy związane z określeniem zakresu adekwatnego do ram czasowych i możliwego finansowania – informuje Magdalena Kierzkowska.
Będzie więcej pieniędzy na programy żywnościowe i środowiskowe
Oprócz rozmów dotyczących segmentu offshore rewizja dotyczy zwiększenia o 2,5 mld zł finansowania zadań związanych z bezpieczeństwem żywnościowym. W sumie będzie na nie 15 mld zł. Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz informuje, że zostaną przeznaczone m.in. na projekty retencji rolniczej, cyfryzację pozwalającą na optymalizację stosowania nawozów, czy też przetwórstwo produktów spożywczych, dzięki któremu rolnicy będą mogli dostarczać towary, unikając długiego łańcucha pośredników.
Resort funduszy planuje także zwiększenie o 600 mln zł finansowania na ocieplenie domów jednorodzinnych.
Resort funduszy proponuje też przesunięcie z puli grantów do pożyczek 5 mld zł na elektromobilność. Nie wiadomo jeszcze, czy i ile z tej puli może trafić na projekt dotyczący budowy samochodu elektrycznego Izera, bo rząd jeszcze nie podjął decyzji o jego kontynuacji. Wciąż jednak trwają przygotowania do realizacji. ElectroMobility Poland podpisał niedawno list intencyjny z Mirbudem dotyczący budowy fabryki aut elektrycznych.