Sam wychowaj sobie pracownika

Dorota Czerwińska
opublikowano: 29-06-2007, 00:00

Firmy potrzebują wykwalifikowanych pracowników. Ale najlepsi wyjechali, a szkoły zawodowe bardziej uczą teorii niż praktyki.

Firmy potrzebują wykwalifikowanych pracowników. Ale najlepsi wyjechali, a szkoły zawodowe bardziej uczą teorii niż praktyki.

Szczęśliwie dla pracodawców rośnie zainteresowanie uczniów technikami i zasadniczymi szkołami zawodowymi. O ile w roku szkolnym 2002/03 na technika decydowało się 22 proc. absolwentów gimnazjów, to w ubiegłym roku szkolnym było ich już prawie 30 proc. Maleje natomiast znaczenie liceów profilowanych — od 2002 r. odsetek chętnych spadł do 8 proc. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) rozważa nawet likwidację takich szkół.

Nauka w sklepie

Wzrost zainteresowania szkołami uczącymi konkretnego zawodu to jednak za mało, by ich absolwenci byli dobrze wykwalifikowanymi kandydatami do pracy. Czego im brakuje? Praktyki.

— Chcemy, by pracodawcy uczestniczyli w edukacji młodych ludzi, stwarzając im warunki do odbywania praktyk. Edukacja zawodowa powinna się odbywać w rzeczywistych warunkach pracy — zapowiada Maria Stypniewska-Werenijewicz z MEN.

Są firmy, które już tak robią. Przykładem może być niemiecki koncern Metro AG. W 19 technikach w całej Polsce działają klasy zawodowe, które kształcą uczniów według programu opracowanego przez tę firmę. Przygotowuje on do pracy w wielkopowierzchniowych placówkach handlowych.

— Jest wzorowany na systemie niemieckim, a polega na tym, że zajęcia praktyczne odbywają się w należących do koncernu sklepach Praktiker, Real, Media Markt, Saturn czy Makro. Nauczyciele przedmiotów zawodowych otrzymali programy nauczania na zajęcia, z których wiedza jest potrzebna w pracy w tak dużych sklepach, a nawet konspekty lekcji — informuje Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro AG w Polsce.

Firma złożyła także w MEN wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego autorskiego programu nauczania zawodu technik handlowiec.

Dla najlepszych studia

Dotychczas program Metro AG ukończyło 1145 absolwentów szkół polskich techników. Na zakończenie nauki uzyskali specjalny certyfikat, potwierdzający ich kwalifikacje zawodowe i uznawany we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

— Metro docenia aspiracje edukacyjne polskiej młodzieży i dlatego dla najlepszych uczniów z klas Metro Edukacji przygotowało program Metro Student — mówi Renata Juszkiewicz.

Program ten polega na tym, że firma finansuje dzienne studia licencjackie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz akademik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy