Być blisko każdego pasażera — taką misję wyznaczyło sobie Lotnisko Chopina. Realizuje ją na różne sposoby. Po pierwsze, firma zarządzająca portem lotniczym stara się odpowiadać na potrzeby pasażerów, których rocznie obsługuje w Warszawie aż 10 mln, i zapewnić im jak najdogodniejsze warunki przelotu, pobytu na lotnisku.
— Dla wielu osób lotnisko to miejsce pierwszego kontaktu z Polską. Dla innych — ostatnie wspomnienie kraju przed odlotem. Sprawienie, aby były to miłe chwile, jest naszą powinnością — mówi Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina i naczelny dyrektor przedsiębiorstwa Porty Lotnicze (PPL).
Wszystko pod nosem
Hasło „blisko klienta” przedsiębiorstwo realizuje też w sensie dosłownym — Lotnisko Chopina położone jest 10 km od centrum Warszawy, co umożliwia pasażerom dotarcie do hoteli czy atrakcji turystycznych sprawniej i taniej niż w wielu innych miastach świata, w których porty lotnicze znajdują się na odległych peryferiach.
Wszędzie blisko pasażerowie mają także na samym lotnisku. Z najnowszej analizy wyszukiwarki usług turystycznych Kayak wynika, że Lotnisko Chopina znajduje się w czołówce europejskich portów lotniczych pod względem bliskości stanowisk odprawy bagażowej i biletowej oraz wyjść do samolotów. Przejście od stanowiska check-in do gate’u zajmuje w Warszawie niespełna 5 minut, podobnie jak w Wiedniu i Nicei.
— Staraliśmy się, żeby lotnisko miało logiczną i kompaktową aranżację przestrzeni. Terminal zaprojektowano tak, żeby pasażer miał wszędzie blisko i nie gubił się w labiryncie korytarzy. Odległość od centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa do najbliższego gate’u nie przekracza 30 metrów — podkreśla Michał Kaczmarzyk. Jako jedno z pierwszych w Europie Lotnisko Chopina uruchomiło też bezpłatny i nielimitowany dostęp do internetu.
— Uznaliśmy, że w dzisiejszych czasach to naturalna potrzeba osób podróżujących — mówi Radosław Paruzel, zastępca dyrektora Lotniska Chopina. Warszawskie lotnisko trzykrotnie zostało uhonorowane godłem Firma Przyjazna Klientowi, przyznawanym przez Fundację Obserwatorium przedsiębiorstwom działającym na terenie Polski, które wyróżniają się nowoczesnością i profesjonalną obsługą klientów. Port zdobył też cztery gwiazdki (na pięć możliwych) w ogólnopolskim teście „Przyjazne Lotnisko 2012”, zorganizowanym przez portal Pasazer. com.
Od ubiegłego roku Lotnisko Chopina szczyci się również tytułem Najlepszego Portu Lotniczego, przyznanego głosami czytelników polskiej edycji miesięcznika Business Traveller, czyli podróżujących biznesmenów i tzw. travel menedżerów, organizujących podróże służbowe w firmach i korporacjach. Stołeczne lotnisko zwyciężyło w kategorii „najlepsze lotnisko w Polsce”.
Więcej połączeń
Z myślą o klientach na sezon zimowy przygotowano siedem nowych połączeń z i do Warszawy, a na wielu dotychczasowych trasach stworzono dodatkowe oferty. Polskie Linie Lotnicze LOT zwiększą częstotliwość 18 połączeń europejskich — np. z Amsterdamem, Brukselą, Monachium i Wilnem będzie ich 20 tygodniowo zamiast 19. Wizz Air od stycznia uruchomi dwa nowe kierunki z Warszawy: do Werony i Turynu. Od 29 marca przewoźnik wzbogaci także swoją warszawską bazę o piąty samolot typu Airbus A320, dzięki czemu będzie mógł poszerzyć ofertę o sześć kolejnych tras: do Dortmundu (cztery razy w tygodniu), Larnaki i Lizbony (dwa razy w tygodniu) oraz Alicante, Katanii i na Maltę (raz w tygodniu). Siatkę połączeń z Warszawy rozwinęła również linia lotnicza Eurolot. Od 26 października przewoźnik lata do Stuttgartu i Düsseldorfu w Niemczech oraz do Zagrzebia w Chorwacji i Kiszyniowa w Mołdawii, a od 27 października działa krajowy rejs na trasie Warszawa — Lublin.
Nowe udogodnienia
Aby utrzymać dobrą opinię, zarządzający lotniskiem stara się stale ulepszać lotnisko. W lipcu ukończono budowę nowej płyty postojowej dla samolotów transportowych (PPS 12). Nowa powierzchnia może pomieścić trzy statki powietrzne kodu F (np. An- 124 Rusłan) lub sześć samolotów kodu C (Boeing 737 lub Airbus A320). — Płyta PPS12 była naszą odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na obsługę samolotów transportowych. Ruch cargo na Lotnisku Chopina stale rośnie i w związku z tym potrzebujemy coraz więcej miejsc postojowych dla transportowców — wyjaśnia Radosław Paruzel. W ramach budowy płyty PPS12 przeprojektowano również wschodni odcinek drogi patrolowej wokół lotniska. Obecnie modernizowana jest stara część Terminalu A.
— Kiedy na wiosnę przyszłego roku oddamy ją do użytku, będzie jaśniej, przestronniej, wygodniej. Pasażerów zaprosimy do dziesięciu nowych restauracji i barów oraz piętnastu nowych sklepów — zachwala Radosław Paruzel. Po zakończeniu modernizacji na początku 2015 r. do dyspozycji pasażerów będzie 3 tys. mkw. powierzchni handlowej. Będą tam sklepy z typowym asortymentem duty free, czyli alkoholem, papierosami i kosmetykami. Ponadto pojawią się sklepyznanych marek, m.in. Victoria’s Secret, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Salvatore Ferragamo czy Ralph Lauren.
Duże zmiany
Ostatnio PPL przechodzi restrukturyzację. Z końcem czerwca z firmą pożegnało się 500 osób. Pracownicy Portów Lotniczych korzystają z programu dobrowolnych odejść (PDO), którego warunki zostały wynegocjowane w kwietniu pomiędzy naczelnym dyrektorem przedsiębiorstwa i organizacjami związkowymi. Do końca 2014 r. odejdzie kolejnych 30 osób. Koszt PDO wyniesie łącznie 250 mln zł, jednak dzięki ograniczeniu zatrudnienia przedsiębiorstwo zmniejszy koszty działalności o 100 mln zł rocznie.
— Traktujemy to jak inwestycję. Oceniam, że okres jej zwrotu wyniesie od 2,5 roku do 3 lat, co oznacza, że szybko da się zauważyć jej pozytywny wpływ na wyniki firmy — mówi Michał Kaczmarzyk. Restrukturyzacji zatrudnienia towarzyszą zmiany w strukturze organizacyjnej PPL. — 1 lipca część komórek została zlikwidowana, część połączona, a w niektórych inaczej rozdzielono zadania i kompetencje. Zmiany mają na celu uproszczenie procesu decyzyjnego i poprawę efektywności działania przedsiębiorstwa — informuje Michał Kaczmarzyk.