Czytasz dzięki

Scenariusze wpływu COVID-19 na gospodarkę

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 05-04-2020, 22:00

W monitoringu kryzysowym PB Forecast Makro UE uaktualniamy, jak co tydzień, scenariusze dla Polski.

Prognozowanie jest obecnie niemal niemożliwe, jednak założenia co do możliwego rozwoju wypadków są niezbędne do planowania decyzji. Zakładamy zatem dwa możliwe scenariusze — jeden bazowy i jeden pesymistyczny.

W scenariuszu bazowym lockdown w Polsce i Europie Zachodniej trwa do przełomu kwietnia i maja, a od maja stopniowo coraz większe obszary aktywności społecznej zostają odblokowane. Luzowanie odbywa się jednak bardzo powoli, wciąż utrzymywane są zakazy organizowania imprez masowych, do czerwca zamknięte są kina, a aktywność restauracji i barów jest ograniczona. Zakładamy, że konsumpcja społeczna — czyli nabywanie towarów i usług, których celem jest wchodzenie w relację z innymi ludźmi — będzie przytłumiona do końca roku. W tym scenariuszu w pierwszej połowie 2020 r. PKB spadnie o 5-6 proc. r/r, a w drugiej połowie o około 1,7 proc. Cały rok zamknie się spadkiem o 3-4 proc.

Wprawdzie na rynku wciąż jest sporo prognoz, które wskazują na możliwość utrzymania średniego wzrostu w całym roku w pobliżu zera, ale naszym zdaniem opierają się one na założeniu bardzo mocnego wybicia gospodarki w drugiej połowie roku. Biorąc pod uwagę ryzyko związane z nawrotem epidemii i strachem ludności, trudno uznać taki scenariusz za bazowy — jest to pogląd optymistyczny. Naszym zdaniem optymizmu można można poszukać gdzie indziej — w potencjalnym stworzeniu systemu testowania i izolacji, który pozwoliłby na zminimalizowanie strachu ludności. Wtedy wybicie może być gwałtowne od 2021 r. Zakładamy, że wzrost gospodarczy może wtedy sięgnąć 5-7 proc. (odrabiając dużą część strat z tego roku).

W scenariuszu pesymistycznym zakładamy, że lockdown w Polsce trwa do maja, później jest powoli znoszony, ale w jakiejś formie wraca jesienią. Przez cały rok przytłumiona jest nie tylko konsumpcja społeczna, ale też wydatki na dobra trwałego użytku. Bardzo przytłumione są też inwestycje. Aktywność w handlu międzynarodowym jest bardzo ograniczona ze względu na niesynchroniczne falowanie epidemii w różnych miejscach świata. W tym scenariuszu PKB spadnie w pierwszej połowie 2020 r. o 8-10 proc., a w drugiej połowie nie zacznie odbijać — spadek może się wręcz momentami pogłębić. Cały rok zamknie się spadkiem o 10-15 proc. Można oczywiście zarysować wachlarz dodatkowych ścieżek.

Możemy sobie wyobrazić, że sezonowy spadek epidemii jest tak silny, że panika ludności ustępuje niemal całkowicie i gospodarka od lata zaczyna szybko nadrabiać zaległości.

Możemy sobie też wyobrazić, że epidemia wraca znacznie szybciej niż jesienią, np. już latem, i rządy znowu zaczynają wprowadzać lockdown. Ważne jednak, by w procesie decyzyjnym unikać najbardziej radykalnych założeń.

Dowiedz się, jak pandemia COVID-19 może wpłynąć na twoją firmę i gospodarkę

Monitoring kryzysowy to:
  • najważniejsze informacje z firm
  • opis działań podejmowanych przez rządy krajów europejskich
  • prognozy gospodarcze analityków centrum SpotData, instytucji polskich i europejskich

    SPRAWDŹ DARMOWY RAPORT>>
b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ignacy Morawski, dyrektor SpotData

Polecane