Przedstawiciele biznesu mogą składać wnioski o finansowe wsparcie produktów i usług, które będą dostępne dla wszystkich osób, bez względu na ich zdrowotne ograniczenia (a więc również tych z niepełnosprawnościami). W tym celu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) uruchomiła nabór „Ścieżka SMART – Dostępność” z działania 1.1 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. W puli są 222 mln zł. Konkurs zakończy się 30 października.
PARP czeka na projekty, które rozwiążą problemy osób: poruszających się na wózkach inwalidzkich, niewidomych, głuchoniemych, a także z niepełnosprawnością psychiczną i intelektualną. Chodzi również o ułatwienia dla kobiet w ciąży i seniorów.
Przewaga konkurencyjna
Przedstawiciele PARP podkreślają, że w Polsce mieszka ok. 4,7 mln osób z niepełnosprawnościami, co stanowi ponad 12 proc. naszego społeczeństwa. Natomiast z danych ZUS wynika, że 2,3 mln osób pobiera świadczenia emerytalno-rentowe i ma orzeczenia o niepełnosprawności. Dlatego przedsiębiorcy uwzględniający w swojej działalności gospodarczej klientów ze szczególnymi potrzebami dzięki udziałowi w konkursie mogą znacznie powiększyć grono odbiorców produktów i usług, a także zyskać przewagę konkurencyjną w swoim sektorze.
Dotacje z konkursu „Ścieżka SMART – Dostępność” są przeznaczone dla mikro, małych i średnich firm. Sfinansują projekty modułowe. Wnioskodawca musi wybrać co najmniej jeden z dwóch obowiązkowych elementów przedsięwzięcia - w grę wchodzą prace badawczo-rozwojowe lub wdrożenia innowacji.
Mniej barier
Natomiast pozostałe moduły są fakultatywne. Przedsiębiorcy mogą otrzymać dofinansowanie np. na rozwój infrastruktury B+R, projekty cyfrowe, zielone inwestycje, ekspansję zagraniczną i podniesienie kompetencji pracowników. Co ważne, każdy moduł wybrany przez wnioskodawcę musi uwzględniać rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Chodzi m.in. o zniesienie co najmniej jednej lub więcej barier występujących np. w budynkach, urządzeniach czy systemach informacyjno-komunikacyjnych, a także o udoskonalenie produktów, usług i procesów w taki sposób, aby były one bardziej dostępne dla wspomnianych osób.