Seat Alhambra 4X4: rodzinna wyścigówka

Krzysztof Kluska
10-10-2002, 00:00

Van z założenia jest samochodem rodzinnym, w którego przestronnym wnętrzu oprócz minimum 5 osób ma się zmieścić także bagaż dla całej rodziny. Obecnie praktycznie każda firma ma w swojej ofercie takie właśnie auto. W tej grupie pojazdów zdarzają się jednak modele wyjątkowe i z całą pewnością do takich można zaliczyć Seata Alhambrę 2,8 VR6 z napędem na 4 koła. Tym samochodem można wozić rodzinę w tempie niemalże ekspresowym.

Alhambra bardzo przypomina wyglądem Volkswagena Sharana. To raczej dziwić nie powinno, bo Seat wchodzi w skład grupy Volkswagena, więc podobieństwa między modelami są rzeczą naturalną.

Auto wygląda jak klin na kołach. Pokrywa silnika i przednia szyba to jedna linia, łagodnie przechodząca w dach. Przód auta stanowi stosunkowo krótka maska z dużymi prostokątnymi reflektorami i małą osłoną chłodnicy. W oczy rzuca się masywny zderzak. Tył to, jak na vana przystało, pionowa klapa bagażnika z dużą szybą oraz sporymi lampami. Zarówno z przodu jak i z tyłu umieszczono dość pokaźne logo Seata, może właśnie po to, żeby nie mylić Alhambry z Sharanem. Sylwetka Seata jest nowoczesna, choć nie szokuje awangardowymi rozwiązaniami.

O ile z zewnątrz Alhambra 2,8 VR6 to normalny van, o tyle wnętrze bardziej przypomina luksusową limuzynę niż auto rodzinne. Testowany przez nas model wyposażono naprawdę bardzo bogato. Od miękkiej skóry na siedzeniach, poprzez pełen pakiet elektryczny, na systemie nawigacji satelitarnej i instalacji audio z 10 głośnikami i zmieniarką płyt CD kończąc. Wszystko jest na swoim miejscu i co ważne nikt nie powinien mieć większych kłopotów z zapanowaniem nad elektronicznymi udogodnieniami.

O podstawowych danych dotyczących jazdy, jak zużycie paliwa czy średnia prędkość, informuje kierowcę komputer pokładowy. Zadbano także o bezpieczeństwo podróżnych, montując komplet poduszek powietrznych, system ABS i ASR oraz układ stabilizacji toru jazdy ESP.

Projektanci pomyśleli również o schowkach, których w żadnym samochodzie nie jest za dużo. W Alhambrze można dostawić trzeci rząd foteli i auto mieści wtedy 7 osób. Wersja pięcioosobowa ma bagażnik o pojemności ponad 850 litrów, który po wyjęciu środkowych foteli można powiększyć aż do 2610 litrów. Wnętrze auta można więc zaaranżować na kilka sposobów i zależnie od potrzeb przerobić je na busa lub bagażówkę.

To nie żart. Silnik 2,8 l dysponuje mocą 204 KM i pozwala ważącym ponad 1700 kg samochodem przyspieszać od 0 do 100 w 10,3 sekundy. Maksymalna prędkość Alhambry to 214 km/h.

W testowanym modelu zamontowano sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Ostatni bieg najlepiej zdaje egzamin na autostradach przy prędkościach od 150 km/h w górę. W ruchu miejskim praktycznie się go nie używa.

Samochód z uwagi na tak mocny silnik ma niższe od standardowego i sztywniejsze zawieszenie, które jest mniej komfortowe na wyboistych drogach, ale z pewnością bezpieczniejsze. Auto wyposażono w układ napędowy umożliwiający przekazywanie mocy na wszystkie koła. Odbywa się to za pośrednictwem sprzęgła Heldex, które w momencie utraty przyczepności przez koła przednie automatycznie część mocy przekazuje na tylną oś. To rozwiązanie wraz z systemem stabilizacji powodują, że samochodem naprawdę trudno wpaść w poślizg, co nie oznacza, że kierowca może zapomnieć o zdrowym rozsądku.

Alhambrę prowadzi się łatwo. Nawet ostre zakręty przy dużych prędkościach samochód pokonuje pewnie trzymając się drogi. Auto w teście w ruchu miejskim spaliło około 15 l benzyny na 100 km. Lepiej było na trasie, kiedy to zadowalało się 10-11 litrami. To dość dobre wyniki, jeśli wziąć pod uwagę osiągi auta. Niestety ceny Alhambry z silnikiem 2,8 VR6 zaczynają się od poziomu ponad 150 tys. zł, co jest największą wadą tego modelu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Kluska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Seat Alhambra 4X4: rodzinna wyścigówka