Sektor motoczęści wciąż analogowy

Paulina Kostro
opublikowano: 14-02-2018, 22:00

Mimo że technologie internetowe mają duży potencjał w handlu częściami i sektorze naprawy aut, to gracze z tej branży niechętnie robią z nich użytek.

Zdecydowana większość warsztatów samochodowych ma dostęp do szerokopasmowego internetu i wyposaża pracowników w urządzenia mobilne — wynika z najnowszej edycji raportu „Społeczeństwo Informacyjne w Polsce”, opracowanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS). Mimo to, ich wykorzystanie do działań biznesowych jest znikome. Głównym powodem jest brak funkcjonalnych narzędzi online, z których mogliby korzystać zatrudnieni.

Co ciekawe, coraz mniej firm z branży handlu częściami i naprawy pojazdów samochodowych ma serwis www. Jeszcze w 2013 r. stronę internetową miało 61,5 proc. firm tego typu, zaś w 2017 r. odsetek ten spadł do 60,5 proc. Ponadto jedynie 20,5 proc. wykorzystuje domenę do składania zamówień. — Według GUS, katalogi na stronach WWW udostępnia tylko nieco ponad połowa firm z branży naprawy aut i handlu częściami. Warsztat poszukujący danej części znajdzie tam zwykle tylko dane kontaktowe, a dalszą część procesu zakupowego musi prowadzić samodzielnie. Ręczne poszukiwanie ofert wielu dostawców czy producentów na kilkunastu czy kilkudziesięciu portalach jest pracochłonne, a pracownicy warsztatów rzadko mają na to czas — tłumaczy Karol Prozner, założyciel i prezes zarządu platformy Woop Automotive.

W sektorze naprawy pojazdów i obrotu motoczęściami praktycznie nieznana jest także elektroniczna wymiana danych (EDI) — w 2016 r. zamówienia przy jej użyciu składało jedynie 8,5 proc., zaś otrzymywało je tylko 4,7 proc. firm. Jeśli chodzi o wykorzystanie mediów społecznościowym w tym sektorze, w ubiegłym roku swój profil miało w nich niespełna 30 proc. przedsiębiorstw. Natomiast użytkowanie portali umożliwiających udostępnianie multimediów — czyli w przypadku branży części zamiennych głównie katalogów — deklarowało jedynie 11 proc. firm.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Sektor motoczęści wciąż analogowy