Sektor spożywczy zdominował rynek handlowy

W pierwszym kwartale 2017 r. firmy z sektora spożywczego walczyły o powierzchnie opuszczone przez Almę.

W pierwszych trzech miesiącach 2017 r. w Polsce oddano do użytku jedynie 10 tys. mkw. powierzchni handlowej. Wciąż trwa modernizacja galerii. — Coraz większa konkurencja sprawia, że deweloperzy skupiają się nie tylko na realizacji nowych projektów, lecz także na utrzymaniu atrakcyjności starszych obiektów — informuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

W pierwszym kwartale oddano do użytku nowe części rozbudowanych centrów handlowych Auchan Hetmańska w Białymstoku i Outlet Park Szczecin. Od stycznia 2017 r. ofertę zmieniła dawna Galeria Graffica — obecnie Outlet Graffica, która stała się pierwszym w regionie centrum wyprzedażowym.

Renegocjacje i przeniesienia

Kwartał upłynął również pod znakiem odnawiania transakcji lub przenoszenia się najemców do innych obiektów. Szczególny ruch było widać w sektorach spożywczym, modowym i sportowo-rekreacyjnym. — Zamknięcie sieci supermarketów Alma spowodowało ekspansję konkurencyjnych marek, które zajęły powierzchnie zarezerwowane wcześniej przez operatora. Przykładem takich transakcji są m.in. Carrefour w Galerii Olimp i w centrum Aura w Olsztynie, a w Warszawie Intermarche w Galerii Młociny oraz Piotr i Paweł w Klifie — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku Colliers International.

Dlatego spada już liczba pustostanów, której czasowy wzrost był spowodowany zamykaniem na przełomie czwartego kwartału 2016 r. i pierwszego kwartału 2017 r. delikatesów Alma i sklepów z artykułami budowlanymi Praktiker.

Średni współczynnik powierzchni niewynajętej dla 18 największych miast wynosi około 3,5 proc. Spośród podpisanych od stycznia umów najmu warto wymienić podpisane przez: P&C (4 tys. mkw.) w centrum handlowym Wroclavia, Van Graaf (3,35 tys. mkw.) w Forum Gdańsk, Zaraz (3,5 tys. mkw.) w krakowskiej Serenadzie, Intermarche (2,61 tys. mkw.) w Galerii Młociny w Warszawie, TK Maxx (2,4 tys. mkw.) w Atrium Biała w Białymstoku czy Carrefour (2,2 tys. mkw.) w Galerii Olimp w Lublinie.

W pierwszym kwartale 2017 r. zadebiutowało też w Polsce kilka sieci handlowych, m.in. Trespass (sklep w Blue City w Warszawie) i Freya (w poznańskim Starym Browarze). Z polskiego rynku wycofały się natomiast sieci Kipling i Stenders.

Zapowiada się ciekawie

Na koniec pierwszego kwartału 2017 r. w budowie było 550 tys. mkw. centrów handlowych z planowaną datą otwarcia do końca 2018 r. — Jeśli deweloperzy zrealizują swoje plany w terminie, to w całym 2017 r. rynek handlowy może urosnąć nawet o 511 tys. mkw., w tym 388 tys. mkw. będą stanowiły nowe centra handlowe — twierdzi Joanna Tomczyk, analityk rynku w JLL.

Na drugi kwartał zaplanowane są kolejne debiuty. W Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce sklep otworzy brytyjska sieć Hamleys (zabawki). W tym samym czasie w Arkadii pojawi się pierwszy pełnoasortymentowy sklep amerykańskiego giganta Victoria’s Secret (bielizna). Zadebiutuje ponadto rosyjska marka odzieżowa Befree, która wybrała centra handlowe Posnania w Poznaniu i Riviera w Gdyni.

— Polski rynek handlowy pozostaje atrakcyjny dla zagranicznych sieci. Da się jednak zauważyć sporą selektywność w wyborze miast — komentuje Anna Wysocka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Sektor spożywczy zdominował rynek handlowy