Quilosa nie zaspokoiła apetytu polskiej spółki, która już szuka czegoś na przekąskę.
Quilosa nie zaspokoiła apetytu polskiej spółki, która już szuka czegoś na przekąskę.
Quilosa nie zaspokoiła apetytu polskiej spółki, która już szuka czegoś na przekąskę.
Quilosa nie zaspokoiła apetytu polskiej spółki, która już szuka czegoś na przekąskę.
Kupno 51 proc. akcji Quilosy, jednego z największych w Hiszpanii wytwórców materiałów uszczelniających, nie jest ostatnią akwizycją w tym roku — zapowiada Selena, producent chemii budowlanej. Spółka pracuje nad kolejną transakcją.
Na celowniku Azja
— Prowadzimy negocjacje w Azji i Europie. Nie wykluczam, że jeszcze w 2009 r. przejmiemy mniejszą firmę. Rozmowy trwają, wiąże się to z emocjami i nagłymi zwrotami akcji, dlatego szczegółów naszych planów wolałbym nie ujawniać — mówi Krzysztof Domarecki, prezes Seleny FM.
Spółkę czeka też mnóstwo pracy przy integracji Quilosy z grupą. Liczy, że nowy nabytek zwiększy nie tylko jej sprzedaż, ale i marże.
— Między Quilosą a zakładami Seleny jest kilka obszarów synergii. Chcemy to wykorzystać, np. wprowadzając wspólne zakupy surowców, co dzięki efektowi skali pozwoli na dodatkowe oszczędności — mówi Krzysztof Domarecki.
Dzięki hiszpańskiej spółce grupa uzupełni portfel produktów. Nie musi przy tym ponosić dużych nakładów.
— Quilosa ma moce produkcyjne większe niż wynosi popyt. Wynika to z głębokiego załamania na rynku budowlanym w Hiszpanii — wyjaśnia Krzysztof Domarecki.
Dodaje, że załamanie ma dobre strony, bo zakup okazał się tańszy.
Odrobina ryzyka
— Zdajemy sobie jednak sprawę z ryzyka, jakie przyniósł kryzys w hiszpańskim budownictwie. Założyliśmy, że możemy bezpiecznie poczekać na odbicie pięć lat. Kiedy się pojawi, będziemy już przygotowani, mając jedną z najbardziej rozpoznawalnych w Hiszpanii marek i gotową sieć dystrybucji — podkreśla Krzysztof Domarecki.
Quilosa ma 15-18-procentowy udział w tamtejszym rozdrobnionym rynku. Jest także kluczem do wzmocnienia pozycji Seleny na rynkach Ameryki Południowej. Selena jest obecna w Brazylii od 2004 r., sprzedaje tam tamprodukty pod marką Tytana, ale Quilosa jest dobrze rozpoznawalna w innych krajach regionu np. w Argentynie.
Anna Bytniewska
Podpis: Anna Bytniewska