Wprowadzenie "tymczasowego mechanizmu ochronnego" dla polskich stoczni w formie dopłat na budowę niektórych typów statków morskich zakłada ustawa o dopłatach do umów na budowę statków morskich, którą we wtorek jednogłośnie zaakceptowała senacka Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych.
Dopłaty do kontraktów będą udzielane polskim stoczniom ze środków budżetu państwa i mają odbywać się na analogicznych zasadach, jakie są stosowane w krajach Piętnastki Unii Europejskiej.
Jak poinformował w Sejmie na początku marca poseł Ryszard Pojda (UP), z uwagi na niewypełnienie przez Koreę Południową zobowiązań podjętych w 2000 roku, stocznie UE doznały poważnego uszczerbku. W celu wyrównania tych szkód Rada UE wprowadziła rozporządzeniem nr 1177/2002 z 27 czerwca 2002 r. "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" dla przemysłu stoczniowego.
Jak poinformował we wtorek senatorów Tomasz Bryzdek z Ministerstwa Gospodarki i Pracy, zgodnie z ustawą istnieje możliwość zastosowania dopłaty - w wysokości maksymalnie 6 proc. wartości kontraktu, zawartego do 31 marca 2005 roku - na budowę 4 typów statków.
Organem udzielającym dopłat będzie minister gospodarki i pracy. Dopłaty w poszczególnych latach będą udzielane w miarę możliwości budżetowych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.
Łączne zapotrzebowanie na dopłaty wynosi 110 mln zł w roku 2005, 150 mln zł w roku 2006 i 115 mln zł w roku 2007. W sumie dopłaty będą dotyczyć 40 statków budowanych w polskich stoczniach - powiedział Bryzdek.
Dopłat będzie udzielał minister gospodarki i pracy za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.