Senacka komisja zaakceptowała ustawę o dopłatach do statków

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2005-03-15 14:58

Wprowadzenie "tymczasowego mechanizmu ochronnego" dla polskich stoczni w formie dopłat na budowę niektórych typów statków morskich zakłada ustawa o dopłatach do umów na budowę statków morskich, którą we wtorek jednogłośnie zaakceptowała senacka Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych.

Wprowadzenie "tymczasowego mechanizmu ochronnego" dla polskich stoczni w formie dopłat na budowę niektórych typów statków morskich zakłada ustawa o dopłatach do umów na budowę statków morskich, którą we wtorek jednogłośnie zaakceptowała senacka Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych.

Dopłaty do kontraktów będą udzielane polskim stoczniom ze środków budżetu państwa i mają odbywać się na analogicznych zasadach, jakie są stosowane w krajach Piętnastki Unii Europejskiej.

Jak poinformował w Sejmie na początku marca poseł Ryszard Pojda (UP), z uwagi na niewypełnienie przez Koreę Południową zobowiązań podjętych w 2000 roku, stocznie UE doznały poważnego uszczerbku. W celu wyrównania tych szkód Rada UE wprowadziła rozporządzeniem nr 1177/2002 z 27 czerwca 2002 r. "Tymczasowy Mechanizm Ochronny" dla przemysłu stoczniowego.

Jak poinformował we wtorek senatorów Tomasz Bryzdek z Ministerstwa Gospodarki i Pracy, zgodnie z ustawą istnieje możliwość zastosowania dopłaty - w wysokości maksymalnie 6 proc. wartości kontraktu, zawartego do 31 marca 2005 roku - na budowę 4 typów statków.

Organem udzielającym dopłat będzie minister gospodarki i pracy. Dopłaty w poszczególnych latach będą udzielane w miarę możliwości budżetowych za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.

Łączne zapotrzebowanie na dopłaty wynosi 110 mln zł w roku 2005, 150 mln zł w roku 2006 i 115 mln zł w roku 2007. W sumie dopłaty będą dotyczyć 40 statków budowanych w polskich stoczniach - powiedział Bryzdek.

Dopłat będzie udzielał minister gospodarki i pracy za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego.