Sieć kusi banki i dilerów

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2020-07-01 22:00

Inchcape Polska uruchamia sprzedaż aut online. Za pięć lat co czwarte auto będzie tak sprzedawane.

Słowo „online” stało się w dobie pandemii bardzo modne w branży automotive, ale w rzeczywistości udział sprzedaży przez internet jest bardzo mały. Większość wirtualnych salonów to tylko formularze kontaktowe, na których można jedynie zostawić dane osobowe. Tymczasem samochodowy handel internetowy rozumiany jako technologia, która umożliwia realizację całego procesu zdalnie — od ściągnięcia użytkownika na stronę przez wybór i konfigurację auta, załatwienie finansowania, umówienie jazdy testowej aż po elektroniczne podpisanie umowy — to nadal rzadkość.

DOBRY KURS:
DOBRY KURS:
Rekordowe wyniki potwierdzają, że kierunkiem dla branży motoryzacyjnej jest sprzedaż aut przez internet oraz wynajem długoterminowy — mówi Łukasz Domański, prezes platformy Carsmile.
Fot. ARC

Jeszcze w 2019 r. większość dilerów była przeciwna przenoszeniu sprzedaży do internetu, ale pandemia wywołała pewną ewolucję w myśleniu importerów oraz sieci dilerskich — mówi Łukasz Domański, prezes platformy Carsmile. Właśnie wystartowała platforma bmwdirect.pl, uruchomiona przez Inchcape Polska, spółkę należącą do największej światowej grupy zajmującej się sprzedażą i obsługą samochodów oraz motocykli różnych marek. W Polsce Inchcape ma trzy autoryzowane salony BMW i Mini, i od dziś jest pionierem wśród dilerów oferujących pełną obsługę online.

— Internetowa platforma sprzedaży bmw.direct jest kolejnym elementem naszej strategii. Można to porównać do otwarcia czwartego salonu Inchcape w Polsce, czynnego całą dobę siedem dni w tygodniu — mówi Piotr Berzyński, dyrektor oddziału Inchcape Warszawa.

Budowa internetowej odnogi Inchcape odbyła się we współpracy z importerem aut. Zarówno BMW Group Polska, jak też Inchcape Polska widzą przyszłość w rozwoju e-commerce, w którym to algorytmy i inteligentne urządzenia towarzyszą klientom bezpośrednio i w procesie zakupu, i przy korzystaniu z usług.

— Cieszymy się, że nasz partner Inchape Polska umożliwia zakup auta BMW wraz ze wszystkimi formalnościami bez wychodzenia z domu. Klienci zyskują wybór, na jakich warunkach, gdzie i kiedy chcą dokonać zakupu. To kolejny element ważnych dla nas rozwiązań cyfrowych tworzonych z myślą o komforcie klientów — mówi Radosław Miszkiel, dyrektor ds. sprzedaży BMW.

Dziś startuje też kolejna platforma umożliwiająca internetowe zakupy aut. Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego wprowadza na rynek Automarket, czyli stronę, za której pośrednictwem można stać się posiadaczem lub użytkownikiem nowego lub używanego samochodu, korzystając z ekranu komputera (patrz tekst obok). Od niedawna działa również Autokatalog, czyli stworzona przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego porównywarka aut, która także umożliwia zakończenie procesu nabycia auta bez wychodzenia z domu. Potencjał internetowego kanału sprzedaży aut jest ogromny. Najlepiej świadczą o tym wyniki platformy Carsmile. Start-up jako jeden z pierwszych postawił na przeniesienie całego procesu handlu autami do sieci. W niespełna dwa lata za pośrednictwem tej platformy sprzedano ponad 2,2 tys. aut, a czerwiec 2020 r. był rekordowy. Nie mając ani jednego salonu, Carsmile sprzedał w tym miesiącu 180 aut — o 360 proc. więcej niż rok wcześniej. To znamienne, bo cały rynek aut zanotował w tym czasie spadek o 27 proc.

— Rekordowe wyniki potwierdzają, że kierunkiem dla branży motoryzacyjnej jest sprzedaż aut przez internet oraz wynajem długoterminowy — mówi Łukasz Domański, prezes platformy.

Jego zdaniem już za pięć lat przynajmniej 25 proc. nowych aut będzie sprzedawana przez internet, a sprzedażą aut coraz częściej będą się zajmować podmioty spoza motoryzacyjnego sektora, tj. instytucje finansowe czy spółki technologiczne.