SIP (ang. Session Initiation Protocol) jest technologią, która za sprawą zespołu komend umożliwia przekazywanie połączeń głosowych przez internet, podobnie jak w Skype. Jednak to, co przede wszystkim odróżnia SIP od standardowej telefonii, to możliwość korzystania z usług różnych operatorów telekomunikacyjnych przy użyciu istniejącego w firmiełącza internetowego. Warto zaznaczyć, że SIP to niejedyny protokół pozwalający na takie działania, ale — jak informują specjaliści — obecnie wykorzystywany jest on w największej liczbie urządzeń.
— W przypadku zastosowań biznesowych o sile SIP decyduje możliwość zintegrowania tej sieci z innymi rozwiązaniami telekomunikacyjnymi w firmie, co przekłada się na tworzenie środowiska UC (Unified Communication), czyli zespoleniu wielu kanałów komunikacyjnych w jeden system. Telefonia SIP może być więc dla pracownika wydajnym centrum komunikacyjnym, integrującym w ramach jednego interfejsu usługi telefoniczne, wideokonferencyjne, wiadomości tekstowe, a także monitorowanie dostępności — mówi Marcin Rusewicz z firmy MCX Telecom.
Jego zdaniem, technologia ta przydatna jest nie tylko w przedsiębiorstwach typu call center lub contact center. Na SIP skorzystają także firmy o rozproszonej strukturze, mające oddziały w wielu miastach w kraju i za granicą. A to za sprawą prostego systemu wideokonferencyjnego, który umożliwia pracownikom kontakt bez konieczności poświęcania czasu i pieniędzy na podróż.