Skromne budżety, stare samochody

opublikowano: 21-06-2017, 22:00

Trzy czwarte Polaków kupuje używane auta. Wymieniają je nie na nowe, tylko na nowsze. A na eksploatację wydają do 200 zł miesięcznie

Z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polak w drodze 2.0 — wydatki kierowców” wynika pozytywna informacja. Ale dla komisów z używanymi samochodami, a nie dla salonów z nowymi. Otóż co dziesiąty kierowca planuje wymianę auta na inne, ale niemal 70 proc. z nich zamierza kupić kolejne używane. Najczęściej wymianę samochodu planują osoby w wieku 35-53 lata — ponad jedna piąta z nich nosi się z takim zamiarem. Najmłodsi (18-24) i najstarsi kierowcy (65+) w ogóle nie mają takich planów. Co ciekawe, nowsze auto wcale nie jest priorytetem dla mężczyzn. Chciałoby go tylko 28 proc. ankietowanych panów, ale aż 45 proc. pań.

Skromne budżety

Większość (57 proc.) sfinansuje wymianę auta własną gotówką. Po kredyt sięgnie 16 proc. kierowców. Przy czym jest to rozwiązanie częściej wybierane przez kobiety (26 proc.) niż przez mężczyzn (19 proc.).

— Z badań Santander Consumer Banku wynika, że jedna trzecia kierowców zmienia samochody co 4-5 lat. A ponad 70 proc. klientów, którzy skorzystali w przeszłości z kredytu, właśnie w ten sposób sfinansuje wymianę auta — mówi Adam Łukaszewski, dyrektor pionu kredytów samochodowych Santander Consumer Banku.

U podstaw motoryzacyjnych decyzji Polaków leży oczywiście zasobność portfela. A ta jest skromna. Widać to nie tylko po wynikach sprzedaży samochodów (trzy razy więcej używanych niż nowych), ale i po deklaracjach dotyczących wydatów na eksploatację aut. Ubiegłoroczna edycja raportu Santander Consumer Banku „Polak w drodze — wydatki kierowców” zawiera wyniki badania wydatków polskich kierowców na paliwo. W tegorocznyjm przeanalizowano pozostałe koszty eksploatacji samochodu. Korzystając z wyników obydwu badań, oszacowano, że całkowite koszty utrzymania samochodu mogą sięgać 2,5 tys. zł miesięcznie. Po odjęciu jednak wydatków na paliwo okazuje się, że pozostałe zakupy związane z eksploatacją samochodu najczęściej (83 proc.) wynoszą najwyżej 200 zł miesięcznie. Przy czym bardziej rozrzutni są w tym przypadku mężczyźni. Najwięcej na swój samochód wydają młodzi kierowcy. Osoby w wieku 18-24 lata deklarują miesięczny koszt eksploatacji w granicach 700-1000 zł. Nic jednak dziwnego, skoro z raportu „Polak za kierownicą” z 2016 r. wynika, że to właśnie one jeżdżą najstarszymi i najbardziej wyeksploatowanymi samochodami — 55 proc. wycenia je na najwyżej 5 tys. zł.

Zabezpieczenie konieczne

Ponieważ sredni wiek auta w Polsce to ponad 15 lat i wynika z tego większe ryzyko awarii, kierowcy doceniają walory assistance w podróży. Jako najwartościowsze usługi w razie awarii na drodze badani wskazują bezpłatne holowanie do warsztatu (77 proc.), możliwość skorzystania z samochodu zastępczego (65 proc.) i z usług mechanika (42 proc.). Przy czym dla mężczyzn ważniejsza jest możliwość skorzystania z samochodu zastępczego i wsparcia fachowca (odpowiednio: 70 i 38 proc.), natomiast dla kobiet — bezpłatnakonsultacja lekarska (27 proc., gdy wskazuje to 12 proc. panów), skorzystanie z usługi fachowca i dostarczenie paliwa, gdy go zabraknie na trasie (17 proc., a tylko 5 proc. mężczyzn). I jeszcze jedna ciekawostka. Okazuje się, że ważną składową motoryzacyjnych budżetów są... kary za wykroczenia drogowe. 12 proc. ankietowanych kierowców przyznało, że w ostatnim półroczu dostali mandat. Szczególnie obciąża to kieszenie młodych ludzi. Najczęstsze wykroczenia, do których przyznali się badani, to nadmierna prędkość i nieprawidłowo wykonywane manewry. Przy czym przekraczanie prędkości to problem przede wszystkim... kobiet — 71 proc. mandatów dostały właśnie z tego powodu. Mężczyźni częściej płacą kary za źle wykonane manewry i wymuszanie pierwszeństwa (50 proc.) niż za przekroczenie dopuszczalnej prędkości (45 proc.). Tymczasem za nieprawidłowe wyprzedzanie, zawracanie lub parkowanie mandatu przez ostatnie 6 miesięcy nie dostała żadna respondentka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Skromne budżety, stare samochody