Służby będą wiedziały, gdzie jest twoja ciężarówka

Tak zwany pakiet przewozowy z kwietnia 2017 r. wprowadził obowiązek cyfrowej rejestracji przewozu towarów wrażliwych (m.in. alkoholu, paliwa, suszu tytoniowego).

Chodzi o ograniczenie nielegalnego i nieopodatkowanego obrotu nimi. Ustawa określa 20 tys. zł kary za niezgłoszenie przez przewoźnika transportu lub za stwierdzenie, że towar nie odpowiada pod względem rodzaju, ilości, masy lub objętości danym w zgłoszeniu. Rząd zapowiada też koleje zmiany. Pod koniec lipca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. W najbliższym czasie on ma być przekazany do prac parlamentarnych i do notyfikacji przez Komisję Europejską.

Według autorów projektu, aby kontrola przewozu była efektywna, dane z rejestru powinny być uzupełniane o wskazania geolokalizacyjne. Dlatego w samochodzie trzeba będzie zainstalować lokalizator i wykorzystywać zewnętrzne systemy lokalizacji (gromadzące dane z zainstalowanego w aucie urządzenia wykorzystującego pozycjonowanie satelitarne i transmisję danych).

— Projekt zakłada też bezpłatne udostępnienie przez Krajową Administrację Skarbową oprogramowania do lokalizatorów, dzięki któremu służby będą miały wgląd w to, gdzie znajdują się pojazdy przewożące towary wymienione w ustawie. Umożliwi to wyłapywanie nielegalnego obrotu paliwami lub transportu towarów z przemytu. Porównanie danych w rejestrze z danymi z lokalizatora lub zewnętrznego systemu lokalizacji pokaże realną drogę towarów wrażliwych. Uwzględnienie zewnętrznych systemów lokalizacji pozwoli przedsiębiorcom szybciej dostosować się do proponowanych zmian — mówi Kamil Korbuszewski, ekspert z GBOX. Za nieprzekazywanie aktualnych danych geolokalizacyjnych i brak lokalizatora będzie kara 10 tys. zł, a za jego nieprawidłowe użytkowanie (np. wyłączenie) kierowca dostanie mandat do 7,5 tys. zł. To właśnie kierowca będzie musiał uruchomić lokalizator przed przewozem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Służby będą wiedziały, gdzie jest twoja ciężarówka