Spółka SoftBlue niedawno podpisała umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), w ramach której otrzymała 7,8 mln zł. Pieniądze dofinansują prace badawczo-rozwojowe (B+R) dotyczące budowy informatycznego systemu transakcji handlowych produktów rolnych, bazującego na technologii blockchain. Całkowita wartość projektu wynosi 10,2 mln zł.

— Docelowo narzędzie będzie niejako strażnikiem jakości oferowanych produktów. Umożliwi użytkownikom m.in. dotarcie do informacji o pochodzeniu towarów, wykorzystanych półproduktach, dostarczy dane potwierdzające składniki itp. — mówi Michał Kierul, prezes SoftBlue.
We wrześniu natomiast spółka, także za pośrednictwem NCBR, pozyskała dotację w wysokości 6,1 mln zł. Grant został przyznany na opracowanie systemu do optymalizacji zużycia wody. Wartość całkowita projektu to 8 mln zł.
— System, w którego skład wejdzie aparatura i oprogramowanie, będzie mierzył poziom zużycia wody niemal w czasie rzeczywistym. Spółkom wodnym, które będą jego głównymi odbiorcami, ułatwi więc monitorowanie i optymalizację działalności. W przeciwieństwie np. do stosowanych obecnie pomiarów kwartalnych nasze rozwiązanie pozwoli im szybko zareagować m.in. na awarię i wyciek wody — twierdzi Michał Kierul.
Projekt jest spójny z wcześniej podjętymi przez spółkę działaniami, w tym z tworzeniem własnego centrum badawczo-rozwojowego — zostanie wyposażone m.in. w aparaturę umożliwiającą prowadzenie prac nad racjonalizacją gospodarowania wodą. W sierpniu 2021 r. dostała pozwolenie na jego budowę dofinansowaną z grantu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej — otrzymała 5,4 mln zł, a wartość całej inwestycji opiewa na ponad 12 mln.
SoftBlue specjalizuje się w komercjalizacji badań naukowych. Realizuje także działania z zakresu IT, z których m.in. finansuje wkład własny w projektach grantowych.
SoftBlue koncentruje się też na dalszym rozwoju produktów m.in. z obszaru internetu rzeczy. Wsparciem tego rozwoju była przeprowadzona w lutym 2021 r. oferta publiczna, z której spółka pozyskała ponad 10 mln zł.
Michał Kierul przypomina, że SoftBlue obrało strategię zwiększania poziomu sprzedaży za granicą. Stawia na rozwój zespołu IT i kompetencji w zakresie hardware’u.
W ubiegłym roku przychody netto ze sprzedaży wyniosły 6,4 mln zł (wzrost o 26 proc. r/r), a zysk netto ponad 3,1 mln zł (w 2019 r. spółka zanotowała stratę).