Solidny płatnik kontra decyzja ubezpieczyciela

opublikowano: 10-05-2020, 22:00

Euler Hermes ściął do zera limity kredytowe dostawcom Dorado Chłodnie. Firma działająca przez wiele lat bez zarzutu teraz ma spory problem.

Polisa należności to ochrona na dobre czasy. Niektórzy przedsiębiorcy do dziś pamiętają gwałtowne cięcia limitów kredytowych przez ubezpieczycieli w 2008 r. Wielu z nich zostało wtedy bez ochrony. Tego problemu nie miała wtedy firma Dorado Chłodnie. Ma go jednak teraz. To średniej wielkości spółka, która zaopatruje w produkty spożywcze restauracje, hotele i firmy cateringowe. Na rynku działa od 1993 r. i współpracuje z 300 dostawcami. Informację o całkowitym zniesieniu limitów na nią przez Euler Hermes dostała od jednego z dostawców. Do słabej oceny Dorado przez ubezpieczyciela miały przyczynić się m.in. gorsze dane za 2018 r. i ograniczona zdolność firmy do generowania gotówki.

BEZ PODSTAW:
BEZ PODSTAW:
Nigdy nie mieliśmy problemów z wywiązywaniem się z zobowiązań ani z płynnością. Nasze wyniki co roku są coraz lepsze — mówi Sławomir Gołębiewski, prezes firmy Dorado Chłodnie. Euler Hermes pod koniec marca zniósł limity ubezpieczeniowe na tę spółkę.
Lucjusz Cykarski

— To nieprawda. Wyniki w 2018 r. mieliśmy lepsze, a w 2019 r. jeszcze się poprawiły. Od 1999 r. co roku notujemy wzrost sprzedaży i mamy zysk. Nigdy nie mieliśmy problemów z wywiązywaniem się z zobowiązań ani z płynnością — mówi Sławomir Gołębiewski, prezes Dorado Chłodnie.

Jego zdaniem w efekcie tej decyzji wśród dostawców rozpowszechniła się fałszywa informacja o rzekomo słabej kondycji finansowej spółki. Firma podejrzewała, że decyzjaubezpieczyciela ma związek z koronawirusem. W końcu dystrybutorzy gastronomii to grupa, która traci przez pandemię. W efekcie zamrożenia branży sprzedaż Dorado spadła o niemal 80 proc. Spółka próbuje radzić sobie w nowych warunkach, m.in. otwierając sklep online z dostawą do domu.

— Wirus zaszkodzi wszystkim firmom działającym w branży. Ubezpieczyciele niewątpliwie będą to uwzględniać w swoich ocenach. Jednak w naszym przypadku decyzja pojawiła się przedwcześnie, szargając wizerunek. Zrozumielibyśmy ją, gdyby w tym samym czasie wszyscy dystrybutorzy gastronomii, albo przynajmniej pewna grupa, mieli do czynienia z podobnym ruchem ubezpieczyciela. Tymczasem dostawaliśmy sygnały od kontrahentów, że dotyczy to tylko nas. Nie cieszy nas to niechlubne wyróżnienie, które skutkuje nieufnością partnerów w stosunku do nas. Wielu po prostu się wystraszyło — tłumaczy Sławomir Gołębiewski.

Dodaje, że w tym samym czasie inny ubezpieczyciel należności zrewidował swoją ocenę dotyczącą spółki i nadal jest ona pozytywna.

Bez zarzutu

Zdaniem prezesa Dorado Chłodnie w gastronomii wizerunek ma bardzo dużą wartość. Podkreśla, że firma pracowała na niego przez prawie 30 lat. Nie chodzi jednak tylko o skazę na wizerunku. Cięcie limitów może okazać się gwoździem do trumny, gdy gospodarka zostanie odmrożona, a firma nie będzie mogła kupować z odroczonym terminem zapłaty.

— Jeśli dostawcy będą stosować się do zaleceń ubezpieczyciela, a teoretycznie powinni, to Dorado szybko zbankrutuje. A to jest bardzo dobry płatnik, z którym współpracujemy od 20 lat i nie mieliśmy żadnych problemów — mówi jeden z kluczowych dostawców spółki, który nie chce zdradzać tożsamości.

Dodaje, że wielu spółkom, które mają tych samych odbiorców co Dorado i są w gorszej kondycji, limity nie zostały obcięte.

— Moim zdaniem nie było podstaw do takiego ruchu, zwłaszcza gdy porównamy inne firmy z tego rynku. Nie może być też tak, żeby oceny ubezpieczycieli należności tak diametralnie się różniły. My się nie domagamy, żeby Euler Hermes zaproponował Dorado dobry rating. Chcemy mieć tylko pewność, że ocena ubezpieczyciela jest rzetelna i możemy jej zaufać. W sytuacji gdy wątpliwościom zostaje poddana bardzo solidna firma, a inni dystrybutorzy wciąż mają dobry rating, takiej pewności nie mamy — mówi nasz rozmówca.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Co do wiarygodności finansowej Dorado nie ma wątpliwości spółka Froneri.

— W ciągu wieloletniej współpracy nigdy nie spotkaliśmy się z problemami z egzekwowaniem zobowiązań od tej spółki. Nie mieliśmy też innych zastrzeżeń. Według nas jest to nie tylko stabilny finansowo podmiot, ale i mądrze zarządzany — mówi Mariusz Staszczuk, członek zarządu Froneri.

Brak współpracy

Dorado na początku kwietnia zwróciło się z reklamacją do Euler Hermes i prośbą o zmianędecyzji. W odpowiedzi ubezpieczyciel podkreślił, że obecnie robi przegląd ocen ratingowych i limitów kredytowych nadanych firmom z branży HoReCa i w wielu przypadkach je zmieni. Dodał, że w przypadku Dorado oprócz branży istotne znaczenie miało posiadanie przez firmę niewystarczającego poziomu gotówki i jej niechęć do współpracy, gdy została poproszona o informacje. Prezes Dorado przyznaje, że taka sytuacja miała miejsce w maju 2019 r.

— Pierwszy i jedyny raz od jakiegokolwiek ubezpieczyciela dostaliśmy pytania o takie dane, jak wiekowanie należności i zobowiązań w przypadku poszczególnych klientów oraz plany odnośnie do sprzedaży i rentowności. Nigdy wcześniej nie odmawialiśmy odpowiedzi na zapytania ubezpieczycieli, ale nigdy nie były takie szczegółowe i zarazem pracochłonne. Mamy prawie trzy tysiące odbiorców! Ponadto należności klientów to nasza tajemnica i towar handlowy — tłumaczy Sławomir Gołębiewski.

W odpowiedzi na drugą prośbę Dorado o zmianę decyzji Euler Hermes przypomina, że w maju 2019 r. Dorado odmówiło udzielenia informacji innych niż finansowe i oponowało przeciw kontaktowaniu się w przyszłości w sprawie limitów kredytowych. W efekcie ubezpieczyciel miał do dyspozycji mniejszy niż w przypadku innych firm zasób danych i z tego powodu w przypadku wątpliwości był zmuszony podjąć decyzje na niekorzyść Dorado. W tym samym piśmie ubezpieczyciel przyznaje, że wydającdecyzje o zniesieniu limitów miał dane finansowe Dorado za 2018 r. i trzeci kwartał 2019 r., a przez pomyłkę w decyzjach kredytowych wskazał tylko dane za 2018 r. Sprostowanie w tej sprawie może przesłać swoim klientom, ale do zmiany decyzji co do zniesienia limitów nie widzi podstaw.

Wycofywanie się

W odpowiedzi na nasze pytanie o Dorado, Euler Hermes odpowiedział, że ubezpieczenie należności opiera się na bezpośrednim kontakcie z firmami, w tym dzieleniu się danymi pozwalającymi jak najtrafniej oszacować ryzyko.

— Obecna sytuacja jest dynamiczna, w związku z tym historyczne dane są niewystarczające i dla zachowania maksimum bezpieczeństwa przepływów finansowych istotny jest dialog z ubezpieczycielem o tym, jaki ta sytuacja ma wpływ na wyniki firmy, jakie zostały podjęte działania dostosowawcze, jak wygląda bieżąca płynność. Dzięki wymianie informacji firmy wciąż będą mogły oferować odbiorcom kredyt kupiecki, mając pewność otrzymania zapłaty — twierdzi Tomasz Starus, członek zarządu do spraw oceny ryzyka w Euler Hermes.

Firmy z sektora HoReCa zauważają, że ubezpieczyciele wycofują się z aktywności w tej branży. To nie zmienia jednak sytuacji Dorado i innych spółek, które przez gwałtowne cięcie limitów mogą szybko zniknąć z rynku, choć przez wiele lat nie miały problemów z płatnością.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane