Solorz naciska na Huaweia

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2019-11-13 22:00

Grupa Cyfrowy Polsat zainicjowała działania zmierzające do zerwania kontraktu z chińskim gigantem na wdrożenie zintegrowanego systemu IT. Między strategicznymi partnerami iskrzy przez opóźnienia i rosnące koszty

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego chiński gigant może stracić wielomilionowy kontrakt z Grupą Cyfrowego Polsatu i jak duże jest ryzyko, że tak się stanie.

Umowa pomiędzy Cyfrowym Polsatem a chińskim Huaweiem, jedna z największych umów z ostatnich lat na wdrożenie i integrację systemów, natrafiła na poważną rafę.

ZAGRANIE VA BANQUE:
ZAGRANIE VA BANQUE:
Ruch Cyfrowego Polsatu, kontrolowanego przez Zygmunta Solorza, wskazuje, że bardzo ważny projekt implementacji nowego zintegrowanego środowiska informatycznego idzie gorzej od oczekiwań i oficjalnych deklaracji. Pytanie, jak zareaguje chiński partner.
Fot. WM

— Grupa Cyfrowego Polsatu zainicjowała procedurę, która zmierza do zerwania umowy na wdrożenie nowych, zintegrowanych systemów — poinformowało „PB” źródło znające relacje obu podmiotów.

Informację udało nam się potwierdzić w dwóch niezależnych źródłach. Według naszych informatorów pisma w tej sprawie wpłynęły do Huaweia w tym tygodniu. Jeden z naszych informatorów twierdzi nawet, że umowa już została zerwana, ale wykonawca zaprzecza.

— Umowa nie została wypowiedziana i w związku z tym nie zostały naliczone kary. Natomiast tak jak komunikował to w jednym z niedawnych wywiadów prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk, prace w projekcie są bardzo zaawansowane — informuje biuro prasowe Huawei Polska.

Grupa Cyfrowego Polsatu nie chciała komentować naszych informacji.

Gigantyczny kontrakt…

Plus i Cyfrowy Polsat, kontrolowane przez Zygmunta Solorza, w połowie 2016 r. w ramach integracji operacyjnej zdecydowały się na wdrożenie nowego, zintegrowanego systemu sprzedaży, obsługi klienta oraz rozliczeniowego dla produktów i usług. Dzięki wdrożeniu klienci mają otrzymać informacje na temat oferty w jednym miejscu, a nowe produkty i usługi mają być uruchamiane szybciej.

Na głównego partnera został wybrany Huawei, który ma dostarczyć systemy informatyczne i jako integrator odpowiada za wdrożenie. Nowe systemy informatyczne będą utrzymywane wewnętrznie przez grupę Cyfrowego Polsatu, ale z istotnym wsparciem merytorycznym i serwisowym głównego wykonawcy. Koszt wdrożenia nigdy nie został podany, ale nieoficjalne informacje z czasu podpisania kontraktu mówiły o budżecie ponad 300 mln zł. Projekt miał być realizować przez dwa lata, a jego koszty rozłożone na czas całego wdrożenia.

Ale trzy lata później systemu wciąż nie ma, a koszty mocno wzrosły. Kolejnymi aneksami do umowy zmieniany był nie tylko harmonogram wdrożenia, ale i jego wartość. Według nieoficjalnych ustaleń „PB” budżet kontraktu szacowanego pierwotnie na ponad 300 mln zł zwiększył się ponaddwukrotnie, a do pełnego zakończenia wdrożenia jest jeszcze daleko. I właśnie to stało się przyczynkiem do agresywnego zagrania medialno-telekomunikacyjnej grupy.

…który się rozrósł

Nieoficjalne informacje o perturbacjach w projekcie krążyły po rynku już od dłuższego czasu. Termin wdrożenia minął, wypowiedzi przedstawicieli Cyfrowego Polsatu potwierdzały, że jest problem. — Nowy system billingowy to duży, skomplikowany projekt. Przewidujemy, że zaimplementujemy go jesienią — zapowiadał pod koniec sierpnia Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu, przy okazjiogłaszania wyników spółki za pierwsze półrocze. Na początku listopada, gdy ogłaszano wyniki za trzeci kwartał, konkretne terminy wdrożenia już nie padły.

— Pracujemy intensywnie nad platformą billingową, która jest bardzo skomplikowanym projektem. Prace są bardzo zaawansowane. Trudno ocenić, ile to jeszcze potrwa, ale wszystko idzie w dobrym kierunku — mówił Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu.

Zapowiedział jednocześnie wprowadzenie zmian w ofercie grupy przed końcem roku, niezależnie od tego, czy wdrożenie się zakończy czy też nie. W raporcie półrocznym Cyfrowy Polsat informował, że nie może wykluczyć, że proces wymiany powyższych systemów informatycznych będzie miał negatywny wpływ na poziom sprzedaży realizowanej przez grupę.

Strategiczny partner

Według ekspertów decyzja w sprawie wypowiedzenia umowy to element strategii negocjacyjnej wobec chińskiego partnera, której celem jest próba usprawnienia wdrożenia i poprawy zapisów kontraktowych. Zauważają oni, że grupa polskiego miliardera zaangażowała w projekt już znaczące pieniądze, a znalezienie firmy, która mogłaby dokończyć skomplikowane wdrożenie rozpoczęte przez Huaweia to karkołomne wyzwanie. Trudno też sobie wyobrazić, aby zdecydowano się na rozpoczęcie projektu zupełnie od nowa. Nie wiadomo, jak decyzja o zerwaniu kontraktu wpłynęłaby też na dalszą współpracę grupy Cyfrowego Polsatu z chińskim gigantem.

Huawei poza usługami IT dostarcza grupie telefony, infrastrukturę aktywną i świadczy usługi utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej. Dlatego obie firmy są niejako na siebie skazane, ale Zygmunt Solorz postanowił pokazać partnerowi, że nie będzie bezczynnie patrzył, jak projekt się opóźnia, a koszt rośnie.

Współpraca Marcel Zatoński